1Η ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2013 ΕΟΡΤΗ ΑΓ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ

 
 
Την 1η Ιανουαρίου εκάστου έτους η Εκκλησία μας εορτάζει την μεγάλη Εορτή της Περιτομής του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Παραλλήλως Τιμά με κάθε λαμπρότητα την Μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών Βασιλείου του Μεγάλου.
Για την Ιστορική Πόλη της Τριπολιτσάς και για ολόκληρη την Ιερά Μητρόπολη Μαντινείας και Κυνουρίας η μνήμη του Αγίου Βασιλείου αποτελεί μια ξεχωριστή και σημαντική εορτή, όπως εξίσου με λαμπρότητα τιμά και τον Άγιο Πέτρο τον Τριπολίτη τον εν τη Μικρά Ασία Μαρτυρήσαντα (+1776).
Αυτήν την ημέρα ο περικαλλής Μητροπολιτικός Ιερός Ναός της Τριπόλεως, ο οποίος είναι αφιερωμένος στον Μέγα διδάσκαλο της Εκκλησίας μας Άγιο Βασίλειο, είναι το σημείο αναφοράς των χριστιανών της Τοπικής μας Εκκλησίας. .
Την παραμονή της Εορτής Δευτέρα 31η Δεκεμβρίου 2012, τελέσθηκε υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μαντινείας και Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
o πανηγυρικός εσπερινός της Εορτής. Στην Ακολουθία του Εσπερινού συμμετείχαν και πλαισίωσαν τον Σεβ. Μητροπολίτη μας, τιμώντας την Μνήμη του Αγίου, κληρικοί από όλες τις Ενορίες της Τριπόλεως, καθώς και από πολλές ενορίες των γύρω xωριών, ενώ ο Πρωτοσύγκελος της Ιεράς μας Μητροπόλεως π. Θεόκλητος Ντούλιας, κήρυξε το θείο λόγο.
Συμπροσευχόμενοι και συμμετέχοντες στις εορταστικές Εκδηλώσεις, παρέστησαν οι άρχοντες του Τόπου μας, ο Αρκάς Υπουργός κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος, αλλά και πολλές εκατοντάδες πιστών που κάθε χρόνο τιμούν την μνήμη του Αγίου.
Λίγο πριν τα μεσάνυκτα, ο Σεβασμιώτατος με την παρουσία Κληρικών της Πόλεώς μας και πλήθους χριστιανών, τέλεσαν στον Μητροπολιτικό Ναό την καθιερωμένη Δοξολογία για το νέο έτος και ακολούθησε η κοπή της Βασιλόπιτας της Ιεράς Μητροπόλεώς μας.
Το πρωί της Τρίτης, πρώτης ημέρας του νέου έτους 2013, ο Σεβ. Μητροπολίτης μας, τέλεσε την πανηγυρική Θεία Λειτουργία του Αγίου Βασιλείου στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό και εν συνεχεία την Ιερά Δοξολογία δια το νέο Έτος 2013.
Αξίζει να σημειωθεί οι συμμετέχοντες στις ως άνω Ιερές Ακολουθίες, ενθουσιάστηκαν και ευχαριστήθηκαν, με τις ενέργειες του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου οι οποίες σχετίζονται με την ευπρέπεια, την συντήρηση και την ανακαίνιση του Μητροπολιτικού Ναού της Τριπόλεως.
Ανήμερα της πρωτοχρονιάς μετά το πέρας των λατρευτικών εκδηλώσεων προς τιμή του Αγίου Βασιλείου, ο Σεβασμιώτατος εδέχθη τις ευχές τόσο των Κληρικών όσο και των Λαϊκών στο Επισκοπικό Μέγαρο της Ιεράς Μητροπόλεώς μας.



Η ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Μορφήν αναλλοιώτως ανθρωπίνην προσέλαβες, Θεός ων κατ' ουσίαν πολυεύσπλαγχνε Κύριε και νόμον εκπληρών περιτομήν, θελήσει καταδέχη σαρκικήν, ίνα παύσης τα σκιώδη και περιέλης το κάλυμμα των παθών ημών. Δόξα τη αγαθότητι τη ση, δόξα τη ευσπλαγχνία σου, δόξα τη ανεκφράστω Λόγε συγκαταβάσει σου.
Ο Μωσαϊκός νόμος, διέταζε την περιτομή των αρσενικών παιδιών ('Εξοδ. ΙΒ' 43-49), (Γεν. ΙΖ' 9-19), η οποία γινόταν κατά την ογδόη ημέρα από αυτή της γέννησης του παιδιού (Λευιτ. ΙΓ' 3).
Η τελετή αυτή έπαιρνε μέρος μέσα σε κτίριο της Συναγωγής, το πρωί, παρουσία δέκα τουλάχιστον προσώπων. Έτσι και η περιτομή του βρέφους Ιησού έγινε στη Συναγωγή της Βηθλεέμ.
Η χειροποίητος αυτή περιτομή στο σώμα ήταν τύπος, που συμβόλιζε την περιτομή της καρδιάς, ενεργούμενης απ' ευθείας υπό του Θεού (Δευτ. Γ 16, Λ'6). Για τη δεύτερη αυτή περιτομή, την αχειροποίητο, ο απ. Παύλος διδάσκει: "Περιετμήθητε περιτομή αχειροποιήτω εν τη απεκδυθεί του σώματος των αμαρτιών της σαρκός, εν τη περιτομή του Χριστού, συνταφέντες αυτώ εν τω βαπτίσματι" (Κολ. Β' 11-12).
Δηλαδή, λέει ο απ. Παύλος, περιτμηθήκατε και με περιτομή πνευματική, που ενεργείται απ' το Άγιο Πνεύμα. Και συνίσταται στο γδύσιμο και την αποβολή του σώματος, που δούλεψε στις αμαρτίες της σάρκας. Το γδύσιμο δε αυτό είναι η περιτομή, που πήρατε από τον Χριστό, όταν θαφτήκατε μαζί Του, δια του Αγίου Βαπτίσματος. Το Βρέφος όμως της φάτνης, αφού γεννήθηκε με τον Παλαιό Νόμο, έπρεπε να υποβληθεί και Αυτό στον τύπο, ο οποίος είχε δικαίωμα να ισχύει μέχρι της καταργήσεως του.
Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
Εις πάσαν την γην εξήλθεν ο φθόγγος σου, ως δεξαμένην τον λόγον σου· δι' ου θεοπρεπώς εδογμάτισας, την φύσιν των όντων ετράνωσας, τα των ανθρώπων ήθη κατεκόσμησας, Βασίλειον ιεράτευμα, Πάτερ Όσιε· πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ, σωθήναι τας ψυχάς ημών.

Ο Μέγας αυτός πατέρας και διδάσκαλος της Ορθόδοξης Εκκλησίας γεννήθηκε το 329, κατ' άλλους το 330 μ.Χ. στη Νεοκαισάρεια του Πόντου, σύμφωνα με τα γραφόμενα του φίλου του Αγ. Γρηγορίου του Θεολόγου. Τα δε εγκυκλοπαιδικά λεξικά αναφέρουν σαν πατρίδα του Μ. Βασιλείου την Καισαρεία της Καππαδοκίας.
Οι γονείς του Βασίλειος (και αυτός), που καταγόταν από την Νεοκαισάρεια του Πόντου και Εμμέλεια, που καταγόταν από την Καππαδοκία, αν και κατά κόσμον ευγενείς και πλούσιοι, είχαν συγχρόνως και ακμαιότατο χριστιανικό φρόνημα.
Αυτοί μάλιστα έθεσαν και τις πρώτες -καθοριστικής σημασίας-πνευματικές βάσεις του Αγίου.
Με εφόδιο αυτή τη χριστιανική ανατροφή, ο Βασίλειος αρχίζει μια καταπληκτική ανοδική πνευματική πορεία. Έχοντας τα χαρίσματα της ευστροφίας και της μνήμης, κατακτά σχεδόν όλες τις επιστήμες της εποχής του. Και το σπουδαιότερο, κατακτά τη θεία θεωρία του Ευαγγελίου, που την κάνει αμέσως πράξη με την αυστηρή ασκητική ζωή του. Ας αναφέρουμε όμως, περιληπτικά, την πορεία των δραστηριοτήτων του. Μετά τις πρώτες του σπουδές στην Καισαρεία και κατόπιν στο Βυζάντιο, επισκέφθηκε, νεαρός ακόμα, την Αθήνα, όπου επί τέσσερα χρόνια συμπλήρωσε τις σπουδές του, σπουδάζοντας φιλοσοφία, ρητορική, γραμματική, αστρονομία και ιατρική, έχοντας συμφοιτητές του τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό (τον θεολόγο) και τον Ιουλιανό τον Παραβάτη.
Από την Αθήνα επέστρεψε στην Καισαρεία και δίδασκε την ρητορική τέχνη. Αποφάσισε όμως, να ακολουθήσει τη μοναχική ζωή και γι' αυτό πήγε στα κέντρα του ασκητισμού, για να διδαχθεί τα της μοναχικής πολιτείας στην Αίγυπτο, Παλαιστίνη, Συρία και Μεσοποταμία. Όταν επέστρεψε, αποσύρθηκε σε μια Μονή του Πόντου, αφού έγινε μοναχός και ασκήθηκε εκεί με κάθε αυστηρότητα για πέντε χρόνια (357-362). Ήδη τέλεια καταρτισμένος στην Ορθόδοξη Πίστη, χειροτονήθηκε διάκονος και πρεσβύτερος από τον επίσκοπο Καισαρείας Ευσέβιο. Ο υποδειγματικός τρόπος της πνευματικής εργασίας του δεν αργεί να τον ανεβάσει στο θρόνο της αρχιεροσύνης, διαδεχόμενος τον Ευσέβιο στην επισκοπή της Καισαρείας (370). Με σταθερότητα και γενναίο φρόνημα, ως αρχιερέας έκανε πολλούς αγώνες για την Ορθόδοξη Πίστη. Με τους ορθόδοξους λόγους που συνέγραψε, κατακεραύνωσε τα φρονήματα των κακοδόξων.
Στους αγώνες του κατά του Αρειανισμού αναδείχτηκε αδαμάντινος, ούτε κολακείες βασιλικές του Ουάλεντα (364-378), που πήγε αυτοπροσώπως στην Καισαρεία για να τον μετατρέψει στον Αρειανισμό, ούτε οι απειλές του Μόδεστου μπόρεσαν να κάμψουν το ορθόδοξο φρόνημα του Αγίου.
Υπεράσπισε με θάρρος την Ορθοδοξία, καταπλήσσοντας τον βασιλιά και τους Αρειανούς. Ακόμα, αγωνίστηκε κατά της ηθικής σήψεως και επέφερε σοφές μεταρρυθμίσεις στο μοναχισμό.
Η δε υπόλοιπη ποιμαντορική δράση του, υπήρξε απαράμιλλη, κτίζοντας την περίφημη "Βασιλειάδα", συγκρότημα με ευαγή Ιδρύματα, όπως φτωχοκομείο κ.ά., όπου βρήκαν τροφή και περίθαλψη χιλιάδες πάσχοντες κάθε ηλικίας, γένους και φυλής. Να αναφέρουμε επίσης ότι ο Μ. Βασίλειος, εκτός των άλλων έργων του, έγραψε και Θεία Λειτουργία, που, μετά την επικράτηση αυτής της συντομότερης του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου, τελείται 10 φορές το χρόνο:
την 1η Ιανουαρίου (όπου γιορτάζεται και η μνήμη του),
τις πρώτες πέντε Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής,
τις παραμονές των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων,
την Μ. Πέμπτη και
το Μ. Σάββατο.
Στα πενήντα του χρόνια ο Μέγας Βασίλειος, εξαιτίας της ασθενικής κράσεώς του και της αυστηρής ασκητικής ζωής του (ορισμένες πηγές λένε από βαριά αρρώστια του ήπατος ή των νεφρών), την 1η Ιανουαρίου του 378 ή κατ' άλλους το 379 με 380, εγκαταλείπει το φθαρτό και μάταιο αυτό κόσμο, αφήνοντας παρακαταθήκη και Ιερή κληρονομιά στην ανθρωπότητα ένα τεράστιο πνευματικό έργο.
ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ Ο ΤΡΙΠΟΛΙΤΗΣ
Πέτρα ιδρυνθείς πίστεως Πέτρε μάκαρ,
Eκ γης ανήλθες, εις πόλον δι' αγχόνης
.
Ο Άγιος αυτός Νεομάρτυρας, καταγόταν από την Τρίπολη της Πελοποννήσου. Άγνωστο για ποιους λόγους συνελήφθη από τους Τούρκους στο Οντεμίσιο (Τέμισι) της Μικράς Ασίας το 1776 μ.Χ. και πιεζόμενος να ασπαστεί το κοράνιο στάθηκε ακλόνητος στην πίστη των πατέρων του. Γι' αυτό τον λόγο λοιπόν τον κρέμασαν και έτσι έλαβε το στεφάνι του μαρτυρίου
+ Ιερεύς Ιωάννης Σουρλίγγας



Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη
ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ NEWS
ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ NEWS