Θέλουμε μια ουσιαστική
αναθεώρηση του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου το οποίο να είναι
προσαρμοσμένο στις ανάγκες της χώρας και στο στρατηγικό σχεδιασμό της
Περιφέρειας Πελοποννήσου δήλωσε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κ. Πέτρος
Τατούλης στο Περιφερειακό Συμβούλιο και πρόσθεσε ότι «στόχος μας είναι να
αποτελέσει η Περιφέρεια Πελοποννήσου πιλότο αναθεώρησης των Περιφερειακών
Χωροταξικών Πλαισίων για όλη τη χώρα».
«Η Περιφέρεια Πελοποννήσου έχει και όραμα και
εμπιστοσύνη στις δυνατότητές της και μπορεί να ανοίξει δρόμους για τον
περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό σε όλη τη χώρα» τόνισε ο Περιφερειάρχης και
πρόσθεσε ότι «ήμουν ο πρώτος που διαφώνησα με την πολιτική ηγεσία και τόνισα
ότι η ευθύνη αναθεώρησης των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων θα έπρεπε να
είναι ευθύνη των αιρετών Περιφερειών, κυρίως γιατί η μεγάλη μεταρρύθμιση του
Καλλικράτη έδωσε για πρώτη φορά την ευθύνη του στρατηγικού αναπτυξιακού
σχεδιασμού στις αιρετές Περιφέρειες».
Οι σχεδιαζόμενες
πολιτικές από το ΥΠΕΚΑ θα πρέπει, σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη, να λαμβάνουν
υπόψιν τους τις βασικές αρχές της Συνθήκης της Λισαβόνας, αυτές της εδαφικής
και κοινωνικής συνοχής.
Βασικοί άξονες/στόχοι,
όπως τους έθεσε ο Περιφερειάρχης κ. Τατούλης στην εισήγησή του είναι:
1.
Το Χωροταξικό να μην παραμείνει ένα κείμενο άρχων και
γενικών διατυπώσεων αλλά να προχωρήσει σε ουσιαστικές ρυθμίσεις, οι οποίες θα φθάσουν σε επίπεδο ζωνοποίησης
2.
Το Χωροταξικό να συνοδευτεί από Στρατηγική Μελέτη
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), η οποία θα
διαμορφώνει ένα πολύ καθαρό τοπίο για τον υποψήφιο επενδυτή αλλά και για την κατασκευή των υποδομών της
επόμενης προγραμματικής περιόδου.
3.
Το Χωροταξικό να ενσωματώσει και να υποστηρίξει τον
στρατηγικό σχεδιασμό της Περιφέρειας τόσο στις υποδομές όσο και στην δημιουργία
Περιφερειακής Οικονομίας με δικά της χαρακτηριστικά. Ο Ανατολικός Άξονας αποτελεί κεντρικό στόχο του σχεδιασμού μας και
ως τέτοιος θα ενταχτεί στο νέο Χωροταξικό.
4.
Το Χωροταξικό να υποστηρίξει την θεσμοθέτηση και
λειτουργία Ε.Ο.Ζ. (Ειδική Οικονομική
Ζώνη) που αποτελούν κεντρικό στόχο και εργαλείο για την ανάπτυξη της
Πελοποννήσου. Εδώ πρέπει να διευκρινιστεί
ότι οι ΕΟΖ εκλαμβάνονται
ως
ένα εργαλείο που μέσα σε προσδιορισμένη ζώνη θα επιτρέψει την λειτουργία μιας
κατηγορίας επιχειρήσεων που θα έχουν σταθερό φορολογικό συντελεστή για
συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και άμεση αδειοδότηση, τίποτα παραπάνω τίποτα
λιγότερο. Επιδιώκουμε μια ΕΟΖ για ναυτιλιακές δραστηριότητες και μια ΕΟΖ για ενέργεια.
5.
Το
Χωροταξικό να υποστηρίξει τα μεγάλα αρδευτικά που έχουν κατασκευαστεί ή είναι
σε εξέλιξη στην Πελοπόννησο.
6.
Το
Χωροταξικό να υποστήριξει την εκμετάλλευση των φυσικών διαθεσίμων της
Πελοποννήσου.
7.
Το
Χωροταξικό να υποστηρίξει την θεσμοθέτηση θαλάσσιων πάρκων αναψυχής και
καταδύσεων που είναι σε εξέλιξη στην Περιφέρεια και μπορούν να συμβάλουν
καθοριστικά στην δημιουργία θεματικού τουρισμού υψηλού κόστους.
8.
Το
Χωροταξικό να υποστηρίξει την θεσμοθέτηση ζωνών
όπως:
a.
Ζ.Υ.Σ.
η μη ύπαρξη των οποίων ακυρώνει την εφαρμογή του νόμου για την μεταφορά του
συντελεστή δόμησης.
b.
Ζώνες
τουριστικών δραστηριοτήτων
c.
Ζώνες
μεταφορών και Logistics
d.
Ζώνες ανάπτυξης ΑΠΕ
e.
Ζώνες
Βοσκοτόπων και ανάπτυξης Κτηνοτροφίας
9.
Το
Χωροταξικό να υποστηρίξει την αδειοδότηση των ρεμάτων ως αποδέκτες επεξεργασμένων αποβλήτων, με
προσδιορισμό για κάθε ρέμα α) των μέγιστων επιτρεπτών οργανικών φορτίων που
μπορούν να έχουν τα επεξεργασμένα απόβλητα που θα πέσουν σ’ αυτό και β) της
μέγιστης ποσότητας επεξεργασμένων αποβλήτων που μπορεί να παραλάβει.
10.
Τέλος
την υποστήριξη της πολιτικής της
Περιφέρειας για την διαχείριση των οικοσυστημάτων.
Η στιγμή για την
αναθεώρηση των περιφερειακών χωροταξικών πλαισίων συμπίπτει με μια κρίσιμη
περίοδο αλλαγών για τη χώρα υποστήριξε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου και
πρόσθεσε ότι «τώρα έχουμε την ευκαιρία να ενσωματώσουμε πολλές αλλαγές που
προβλέπονται από τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Έψεξε, τέλος, ο
Περιφερειάρχης την έλλειψη απόψεων από συγκεκριμένες παρατάξεις, η οποία δεν
βοηθά καθόλου το έργο του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου, καταδεικνύει
δε την αδυναμία προσέγγισης της χωροταξίας και την πρόδηλη έλλειψη άποψης για
την ανάπτυξη της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Γνωμοδότηση
επί της Α φάσης της μελέτης που αφορά την ανασύνταξη του Χωροταξικού της
Περιφέρειας Πελοποννήσου
Ο Περιφερειακός Χωροταξικός
Σχεδιασμός αποτελεί το κεντρικό, το μοναδικό θα έλεγα, εργαλείο με το όποιο μπορεί κανείς αφενός να σχεδιάσει σωστά
και αξιόπιστα την Περιφερειακή Ανάπτυξη και αφετέρου να μειώσει δραστικά τον απαιτούμενο χρόνο για μια σειρά από αδειοδοτήσεις που σήμερα
διέπονται από μεγάλη γραφειοκρατία, απαιτούν μεγάλο χρόνο και ταλαιπωρούν πολίτες
επιχειρηματίες και επενδύτες.
Η ανασύνταξη του
Περιφερειακού Χωροταξικού αποτέλεσε μια
από τις βασικές προεκλογικές δεσμεύσεις μας. Δεν πρόκειται ούτε για ρητορική
δέσμευση ούτε φυσικά για επικοινωνιακό εργαλείο. Πιστεύουμε βαθιά στην αναγκαιότητα αλλά και την ανταπόδοση μιας τέτοιας
ενέργειας.
Τα Περιφερειακά
Χωροταξικά της Χώρας εγκρίθηκαν το 2003 πολύ πριν την έγκριση του Εθνικού
Χωροταξικού και φυσικά πολύ μετά από την έγκριση των Γενικών Πολεοδομικών των περισσοτέρων Δήμων. Είναι φανερό
ότι ο στοιχειώδης κανόνας της Χωροταξικής Οργάνωσης που επιβάλει οι χαμηλότερης βαθμίδας σχεδιασμοί
να παίρνουν κατευθύνσεις από αυτούς της υψηλότερης βαθμίδας προκειμένου να δημιουργείται
η αναγκαία συνισταμένη που θα φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα στην Χώρα μας δεν ίσχυσε
ποτέ.
Από πού θα μπορούσαν
να πάρουν κατεύθυνση τα Περιφερειακά Χωροταξικά, ποια υψηλότερη βαθμίδα σχεδιασμού
είχε την ευθύνη συντονισμού τους όταν κατά την σύνταξη και έγκριση τους δεν υπήρχε
Εθνικό Χωροταξικό. Υπενθυμίζω ότι το Εθνικό Χωροταξικό όπως και τα ειδικά
χωροταξικά για την Βιομηχανία και τις ΑΠΕ συντάχθηκαν και εγκρίθηκαν πέντε
ολόκληρα χρόνια αργότερα. Αντίστοιχα πως τα Γενικά Πολεοδομικά των Δήμων που αποτελούν
χαμηλότερη βαθμίδα σχεδιασμού, θα μπορούσαν να προβλέψουν και να σχεδιάσουν διαδημοτικά
ζητήματα όταν δεν υπήρχε το Περιφερειακό Χωροταξικό όταν αυτά συντάχθηκαν και εγκρίθηκαν
δέκα και είκοσι χρόνια νωρίτερα.
Σε ένα τέτοιο
σχεδιαστικό «αλαλούμ» ποια απόφαση θα μπορούσε να κριθεί ως αξιόπιστη. Μια σειρά
από κρίσιμες αποφάσεις, που σε πολλές περιπτώσεις
μπορεί να μην ήταν και λάθος, αντιμετωπίστηκαν με μεγάλη επιφυλακτικότητα, αμφισβητηθήκαν
γιατί δεν έστεκαν στην κοινή λογική και
φυσικά, πολλές υποδομές ακυρωθήκαν ή τροποποιήθηκαν οδηγώντας σε μεγάλες
καθυστερήσεις και αύξηση του κόστους.
Ενδεικτικά θέλω να
αναφερθώ σε μερικούς τομείς όπως, η Χωροθέτηση των ΑΠΕ, των ιχθυοκαλλιεργειών,
της Βιομηχανίας και των Τουριστικών επενδύσεων, η διαχείριση
των απορριμμάτων, η διαχείριση των υδάτινων πόρων, η επιλογή των περιοχών επέκτασης των σχεδίων πόλεως.
Τομείς στους οποίους οι συνέπειες της
έλλειψης Χωροταξικού σχεδιασμού είναι εμφανείς στον κάθε πολίτη. Θέλω να γίνει
κατανοητό ότι αυτή ακριβώς η έλλειψη, αυτή η αδυναμία τεκμηρίωσης της
οποιαδήποτε πρότασης στη βάση ενός στιβαρού και αδιαμφισβήτητου εργαλείου με
επιστημονική επάρκεια είναι η αιτία που
επιτρέπει στην ομήγυρη του κάθε
καφενείου να απαξιώνει με συνοπτικές διαδικασίες σχεδιασμούς τέτοιας κλίμακας.
Σε κάθε περίπτωση
πολλά από τα προβλήματα παραμένουν άλυτα.
Οι επενδύσεις σε υποδομές
που έγιναν με τρία ευρωπαϊκά προγράμματα και μια σειρά άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων
αποδείχθηκε ότι δεν υπηρετούσαν ένα συνολικό
στρατηγικό σχεδιασμό και ως φυσική συνέπεια δεν είχαν τις συνέργειες που ήταν αναγκαίες
για να δώσουν την αναπτυξιακή δυναμική που όλοι περίμεναν.
Οι καταλυτικές
πρωτοβουλίες που θα έφερναν την Περιφερειακή Ανάπτυξη δεν υπήρξαν και σήμερα όλοι
βιώνουμε τις συνέπειες.
Δυστυχώς ο
Περιφερειακός Χωροταξικός Σχεδιασμός δεν αποτελεί αρμοδιότητα της Καλλικρατικής
Περιφέρειας. Αυτό όμως για εμάς δεν θα
αποτελέσει το άλλοθι.
Από τον Φεβρουάριο
του 2011 με επιστολή μου στον τότε Υπουργό ΠΕΚΑ είχα ζητήσει να χορηγηθεί στην Περιφέρεια Πελοποννήσου η
αρμοδιότητα της ανασύνταξης του Περιφερειακού Χωροταξικού της Περιφέρειας
Πελοποννήσου, μάλιστα αναλαμβάνοντας η Περιφέρεια την χρηματοδότηση του έργου.
Η πρόταση μας δεν έγινε αποδεκτή και με καθυστέρηση ενάμιση χρόνου το ΥΠΕΚΑ
ανέθεσε την ανασύνταξη όλων των περιφερειακών Χωροταξικών.
Οι προδιαγραφές στην βάση των οποίων
εκτελούνται οι μελέτες που είναι σε εξέλιξη αλλά και το συμβατικό αντικείμενο
όπως έχει προσδιοριστεί στις υπογραφείσες συμβάσεις δεν μας πείθουν ότι το
αποτέλεσμα θα είναι στην κατεύθυνση που επιθυμούμε. Με την ανάδοχο εταιρεία ως
σήμερα είχαμε μια καλή συνεργασία και πιστεύω ότι αντίστοιχη θα είναι και στη
συνεχεία γιατί η δική μας πρόθεση είναι
στην Πελοπόννησο να γίνει η υπέρβαση.
Ήρθαμε από την
πρώτη στιγμή σε άμεση επαφή μαζί τους,
με συναντήσεις που έγιναν τόσο στα γραφεία της περιφέρειας όσο και στα γραφεία της εταιρείας
τους, τους παρουσιάσαμε σε όλη του την
έκταση των στρατηγικό σχεδιασμό που έχουμε για την Περιφέρεια και φυσικά
χορηγήσαμε μια σειρά από στοιχεία που κατά την άποψη μας πρέπει να έχουν υπόψη
τους.
Είμαι αποφασισμένος
η Περιφέρεια Πελοποννήσου να αποκτήσει ένα σύγχρονο Χωροταξικό. Ένα Χωροταξικό
που θα προσδιορίσει με σαφήνεια την κατεύθυνση που θα πάρει η ανάπτυξη στην Περιφέρεια
μας και κυρίως θα δημιουργήσει στην πράξη συνθήκες Fast
track για τις επενδύσεις
που φιλοδοξούμε να υποδεχτούμε.
Σήμερα καλούμαστε
να γνωμοδοτήσουμε επί της Α’ φάσης του υπό σύνταξη Χωροταξικού. Πρόκειται για
την αξιολόγηση του ισχύοντος Χωροταξικού και την ανάλυση όλων των στοιχείων
στην βάση των οποίων θα συνταχτεί η πρόταση που θα παρουσιαστεί στην επόμενη
φάση του έργου.
Δεν θα σταθώ σε
λεπτομέρειες των όσων έχει καταγράψει η Α’ Φάση αυτό άλλωστε θα γίνει από τους
μελετητές. Θέλω όμως να επισημάνω κάποια ζητήματα απ’ αυτήν:
1.
Η
αξιολόγηση που γίνεται στο υφιστάμενο Χωροταξικό είναι πολύ ήπια. Η
πραγματικότητα είναι ότι πρόκειται για ένα κείμενο πολύ γενικών κατευθύνσεων
που δεν επηρέασε σε τίποτα ούτε την
Χωροταξική εξέλιξη της περιφέρειας, ούτε την Πολεοδομική οργάνωση των ΟΤΑ πολύ περισσότερο δεν επηρέασε σε τίποτα την
εξέλιξη της περιφερικής οικονομίας. Ακόμη και αν δεν είχε υπάρξει κανείς δεν θα
καταλάβαινε την διαφορά.
2.
Ενώ
γίνεται εκτενέστατη παρουσίαση σε μια σειρά χρήσιμων στοιχείων πολλές φορές δεν
υπάρχει το αναγκαίο συμπέρασμα στο οποίο θα πρέπει να επικεντρωθεί η πρόταση
του επόμενου σταδίου.
Ενδεικτικό παράδειγμα
για να γίνω κατανοητός: Παρουσιάζεται αξιολόγηση
της ποιοτικής κατάστασης των υπόγειων και επιφανειακών υδάτων όμως πουθενά δεν
υπάρχει το συμπέρασμα που θα αφορά την αναγκαιότητα εμπλουτισμού των υπόγειων
υδροφορέων με τμήμα των υδάτων που απορρέουν επιφανειακά. Αποτέλεσμα αν και στην επόμενη φάση δεν
προσδιοριστεί ως επιτρεπτή ενέργεια «ο εμπλουτισμός των
υπόγειων υδροφορέων» θα έχουμε επανάληψη
φαινομένων όπως η αίτηση ακύρωσης που κατατέθηκε στο ΣΤΕ για το έργο του
εμπλουτισμού του υπόγειου υδροφορέα στην πεδιάδα του κάτω ρου του Ευρώτα Ποταμού για την οποία
μάλιστα εκδόθηκε και προσωρινή διαταγή.
3.
Δεν
υπάρχει καταγραφή τριών σημαντικών παραμέτρων που πρέπει να ληφθούν υπόψη στην διαμόρφωση
της χωροταξικής πολιτικής.
a.
Η
πρώτη αφορά του οικοδομικούς συνεταιρισμούς τις εκτάσεις που έχουν αποκτηθεί
απ’ αυτούς τα ρυμοτομικά που έχουν εγκριθεί και την κατάσταση που βρίσκονται
σήμερα.
b.
Η
δεύτερη αφορά τα στοιχεία των αυθαιρέτων
κατασκευών που έχουν δηλωθεί ως σήμερα
τουλάχιστον ανά περιφερειακή ενότητα προκειμένου να γίνει αντιληπτό το μέγεθος
του προβλήματος στην Πελοπόννησο.
c.
Η
τρίτη αφορά τα στοιχεία, των τίτλων μεταφοράς
συντελεστή δόμησης που έχουν εκδοθεί στην Πελοπόννησο και εκκρεμεί η τοποθέτηση
τους, σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις για θεσμοθέτηση ΖΥΣ.
Όπως έχει γίνει
κατανοητό από την ως τώρα τοποθέτηση μου, για την Περιφέρεια Πελοποννήσου το
μεγάλο στοίχημα είναι η επόμενη φάση της μελέτης του Χωροταξικού αυτή που αφορά
τις κατευθύνσεις, την διαμόρφωση της πρότασης και φυσικά την θεσμοθέτηση του
πλαισίου.
Για αυτήν την
δεύτερη φάση θέλω να μιλήσω και να καταθέσω τις προτάσεις/απαιτησεις της
Περιφέρειας Πελοποννήσου τονίζοντας προς τους εκπροσώπους του ΥΠΕΚΑ που σήμερα
είναι μαζί μας ότι πρέπει να τις εξετάσουν με ιδιαίτερη προσοχή, να καταβάλουν
κάθε προσπάθεια για την υιοθέτηση τους, ακόμη και αν απαιτηθεί περεταίρω συμμέτοχη από μέρους μας , και κυρίως να τις
αντιμετωπίσουν όχι ως πρόσθετο φόρτο αλλά ως μια πρόκληση που η πραγμάτωση της είναι εφικτή.
Δεν θα αναφερθώ στα
αυτονόητα ή τις ελάχιστες προβλέψεις που καλύπτουν οι ισχύουσες προδιαγραφές θα
επιχειρήσω να θέσω άξονες/ στόχους
που να ικανοποιούν την στρατηγική μας και ταυτόχρονα να μπορούν να χαρακτηριστούν
ρεαλιστικές απαιτήσεις. Στη βάση αυτή η Περιφέρεια Πελοποννήσου θα επιδιώξει:
1.
Το
Χωροταξικό να μην παραμείνει ένα κείμενο άρχων και γενικών διατυπώσεων που θα
μπορούσε να αφορά οποιαδήποτε περιφέρεια της χώρας αλλά να προχωρήσει σε
ουσιαστικές ρυθμίσεις οι οποίες θα φθάσουν σε επίπεδο ζωνοποίησης
2.
Το
Χωροταξικό να συνοδευτεί από Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
(ΣΜΠΕ)
Σύμφωνα με οδηγία
2001/42/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που εξειδικεύτηκε με την
107017/2006/ΦΕΚ1225Β ΚΥΑ, σχέδια μεγάλης κλίμακας όπως τα Χωροταξικά μπορούν να
τύχουν συνολικής περιβαλλοντικής αδειοδότησης, με την οποία αδειοδοτούνται όλες
δραστηριότητες που αυτά προβλέπουν.
Στη βάση αυτή
υπάρχει η δυνατότητα μέσα από ένα, σε μεγάλο βαθμό ζωνοποιημένο, χωροταξικό να οδηγηθούμε σε ΣΜΠΕ η οποία θα διαμορφώνει
ένα πολύ καθαρό τοπίο για τον υποψήφιο επενδυτή αλλά και για την κατασκευή των υποδομών της
επόμενης προγραμματικής περιόδου.
3.
Το
Χωροταξικό να ενσωματώσει και να υποστηρίξει τον στρατηγικό σχεδιασμό της
Περιφέρειας τόσο στις υποδομές όσο και στην δημιουργία Περιφερειακής Οικονομίας
με δικά της χαρακτηριστικά. Στην κατεύθυνση αυτή έχουμε δώσει πολύ αναλυτικά
στοιχεία στους μελετητές που δεν είναι εύκολο να παρουσιαστούν στα πλαίσια αυτής της εισήγησης όμως θα
αναφερθώ σε ένα παράδειγμα. Ο Ανατολικός άξονας της Πελοποννήσου, Μονεμβάσια, Κυπαρίσσι, Λεωνίδιο, Αστρος, Αργος,
Ναύπλιο βάλτωσε και κινδύνευε με ακύρωση
επειδή το ισχύων Χωροταξικό είχε σχετική πρόβλεψη για ορεινή σύνδεση Λεωνιδίου
– Κυπαρίσσι μέσω Πάρνωνα με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε στο σχεδιασμό ενός Φαραωνικού τύπου έργου με προϋπολογισμό
που το καθιστούσε ανεφάρμοστο. Ο
Ανατολικός Άξονας με χωροθέτηση σε παραθαλάσσια ζώνη, χωρίς αυτό να σημαίνει
δίπλα στην παραλία, αποτελεί κεντρικό στόχο του σχεδιασμού μας και ως τέτοιος
θα ενταχτεί στο νέο Χωροταξικό.
4.
Το
Χωροταξικό να υποστηρίξει την θεσμοθέτηση και λειτουργία Ε.Ο.Ζ. (Ειδική Οικονομική Ζώνη) που αποτελούν
κεντρικό στόχο και εργαλείο για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου. Εδώ πρέπει να
διευκρινίσω ότι τις ΕΟΖ τις επιδιώκουμε και τις πιστεύουμε ως ένα εργαλείο που
μέσα σε προσδιορισμένη ζώνη θα επιτρέψει την λειτουργία μιας κατηγορίας
επιχειρήσεων που θα έχουν σταθερό φορολογικό συντελεστή για συγκεκριμένο
χρονικό διάστημα και άμεση αδειοδότηση, τίποτα παραπάνω τίποτα λιγότερο.
Επιδιώκουμε μια ΕΟΖ για ναυτιλιακές δραστηριότητες, μια ΕΟΖ για ενέργεια και
μια ΕΟΖ για μεταφορές και logistics
5.
Το
Χωροταξικό να υποστηρίξει τα μεγάλα αρδευτικά που έχουν κατασκευαστεί ή είναι
σε εξέλιξη στην Πελοπόννησο. Η υποστήριξη αφορά αφενός την προστασία των αρδευόμενων απ’ αυτά εκτάσεων και
αφετέρου την διευκόλυνση με σχετικές προβλέψεις των ενεργειών που θα συμβάλουν
στην μεγίστη αξιοποίηση των υποδομών που έχουν κατασκευαστεί. Αναφέρομαι σε Αναδασμούς,
Περιφερειακά δημοπρατήρια αγροτικών προϊόντων,
παράλληλα έργα αλλά και διευκόλυνση στις μεταφορές των παραγομένων
προϊόντων με υποδομές όπως αεροδρόμιο cargo
6.
Το
Χωροταξικό να υποστήριξει την εκμετάλλευση των φυσικών διαθεσίμων της Πελοποννήσου.
Αναφέρομαι στην ζωνοποίηση των γνωστών κοιτασμάτων Λιγνίτη, Μάρμαρου και Πέτρας με ταυτόχρονη διατύπωση των
προϋποθέσεων που θα επιτρέπουν την εκμετάλλευση τους. Δεν είναι λογικό να μένουν ανεκμετάλλευτα
μεγάλα κοιτάσματα μαρμάρου (πχ λευκό Πάρνωνα), ή λιγνίτη με αξία κάποιων
δισεκατομμυρίων ευρώ όταν η χώρα καταρρέει. Δεν είναι αποδεκτό να κατασκευάζονται
κτίρια στους παραδοσιακούς οικισμούς του Μαινάλου με εισαγόμενη πέτρα Αλβανίας γιατί
δεν είναι δυνατόν να αδειοδοτηθούν τα λατομεία πέτρας της περιοχής
7.
Το
Χωροταξικό να υποστηρίξει την θεσμοθέτηση θαλάσσιων πάρκων αναψυχής και
καταδύσεων που είναι σε εξέλιξη στην Περιφέρεια και μπορούν να συμβάλουν
καθοριστικά στην δημιουργία θεματικού τουρισμού υψηλού κόστους.
8.
Το
Χωροταξικό να υποστηρίξει την θεσμοθέτηση ζωνών όπως:
a.
Ζ.Υ.Σ.
η μη ύπαρξη των οποίων ακυρώνει την εφαρμογή του νόμου για την μεταφορά του
συντελεστή δόμησης.
b.
Ζώνες
τουριστικών δραστηριοτήτων
c.
Ζώνες
μεταφορών και Logistics
d.
Ζώνες
ανάπτυξης ΑΠΕ
e.
Ζώνες
Βοσκοτόπων και ανάπτυξης Κτηνοτροφίας
9.
Το
Χωροταξικό να υποστηρίξει την αδειοδότηση των ρεμάτων ως αποδέκτες επεξεργασμένων αποβλήτων. Σήμερα
οποιαδήποτε δραστηριότητα έχει την ανάγκη επεξεργασίας υγρών αποβλήτων
αδειοδοτεί αποδέκτη, μάλιστα το ίδιο ρέμα μπορεί την ίδια χρονιά να δανειοδοτείται
περισσότερο από μια φορά με ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία και κατανάλωση
σημαντικών ανθρωπίνων πόρων. Ο χαρακτηρισμός βασικών ρεμάτων ως αποδέκτες επεξεργασμένων αποβλήτων μπορεί να γίνει μέσα
από το Χωροταξικό με δυο προϋποθέσεις. Τον προσδιορισμό για κάθε ρέμα α) των μέγιστων
επιτρεπτών οργανικών φορτίων που μπορούν να έχουν τα επεξεργασμένα απόβλητα που
θα πέσουν σ’ αυτό και β) της μέγιστης ποσότητας επεξεργασμένων αποβλήτων που
μπορεί να παραλάβει.
10.
Τέλος
άφησα ως τελευταίο, προκειμένου να τονιστεί και η σημασία του, την υποστήριξη της πολιτικής της Περιφέρειας για την
διαχείριση των οικοσυστημάτων. Είναι πολύ ψηλά στις προτεραιότητες μας, ο τομέας αυτός τόσο γιατί η Πελοπόννησος
διαθέτει ιδιαίτερα αξιόλογα οικοσυστήματα, όπως άλλωστε τονίζεται και από την
μελέτη που έχουμε στα χεριά μας, όσο
κυρίως γιατί έχουμε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στον τομέα αυτό, που έχει
δοκιμαστεί στο οικοσύστημα του Πάρνωνα τα τελευταία χρόνια το οποίο είναι και
το μοναδικό με θεσμοθετημένο «Φορέα διαχείρισης».
Πιστεύουμε ότι μπορούμε σεβόμενοι την αειφορία του οικοσυστήματος να το
αξιοποιήσουμε ως εργαλείο για την μετατροπή των καθαρά αγροτοκτηνοτροφικών ορεινών
οικονομιών σε πιο σύνθετες αγροτουριστικές με ικανότητα να δώσουν προστιθέμενη
αξία στα αξιόλογα τοπικά προϊόντα και κυρίως να δημιουργήσουν σημαντικές αγορές
και κανάλια προώθησης για την διάθεση τους
Στην
κατεύθυνση αυτή επιδιώκουμε
-
Έναν
Περιφερειακό φορέα διαχείρισης για τον σύνολο των οικοσυστημάτων της
Περιφέρειας την Ευθύνη και εποπτεία του οποίου θα έχει η Περιφέρεια.
-
Μια
ειδική περιβαλλοντική μελέτη ανά οικοσύστημα με την οποία θα εξασφαλιστεί αφενός
η προστασία του οικοσυστήματος αφετέρου θα προσδιοριστούν με σαφήνεια οι ζώνες δραστηριοτήτων.
-
Ένα
σχέδιο διαχείρισης ανά οικοσύστημα το οποίο δίνει την αναπτυξιακή διάσταση και
θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για συνέργειες αειφορίας και
επιχειρηματικότητας.
Στη βάση
των παραπάνω
εισηγούμαι
την θετική
γνωμοδότηση στην πρώτη φάση του νέου Χωροταξικού της Περιφέρειας Πελοποννήσου
λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις που συνοπτικά διατυπώθηκαν
στην παρούσα και θα εξειδικευτούν περεταίρω τόσο σε συναντήσεις εργασίας που θα
επακολουθήσουν με την ομάδα μελέτης και το Υπουργείο.
Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ
ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΟΥΛΗΣ
Δημοσίευση σχολίου