Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης αποτελεί ηγετική μορφή της επανάστασης του 1821, ο οποίος πρωταγωνίστησε σε πολλές στρατιωτικές επιχειρήσεις του Αγώνα, όπως στη νίκη στο Βαλτέτσι (13 Μαΐου 1821), στην άλωση της Τριπολιτσάς (23 Σεπτεμβρίου 1821), στην καταστροφή της στρατιάς του Δράμαλη στα Δερβενάκια (26 Ιουλίου 1822). Υπήρξε ένα σπουδαίο δείγμα ευφυούς και στρατηγικού μυαλού.
Ανδριάντες του μεγάλου ήρωα όπως και προτομές, έχουν τοποθετηθεί σε πολλά μέρη σε ολόκληρη την Ελλάδα ως φόρος τιμής.
Ο γνωστότερος ανδριάντας του Κολοκοτρώνη είναι εκείνος που βρίσκεται δίπλα στην Παλαιά Βουλή, στην Αθήνα.
Ανδριάντας στην Παλαιά Βουλή 1
Πρόκειται για τον πρώτο ανδριάντα στη νεοελληνική γλυπτική που παρουσιάζεται σε έφιππη κατάσταση και είναι ύψους τεσσάρων μέτρων. Είναι δημιουργία του μεγάλου γλύπτη Λάζαρου Σώχου, ο οποίος κέρδισε το 1889 τον σχετικό διαγωνισμό ο οποίος του έδωσε την πρόκριση για να το αναλάβει. Το μνημειώδες άγαλμα δημιουργήθηκε ανάμεσα στα έτη 1891-1895. Ο Σώχος προετοίμασε δύο αγάλματα στα οποία το ένα της Παλαιάς Βουλής δείχνει έφιππο το μεγάλο ήρωα, ενώ το δεύτερο που τοποθετήθηκε στο Ναύπλιο μάχεται κατά του Δράμαλη στη μάχη των Δερβενακίων. Το πρώτο άγαλμα στήθηκε στην Αθήνα το 1904, ενώ ο ανδριάντας της Ναυπλίου το 1901.
Το άγαλμα της Παλαιάς Βουλής διέπεται από έναν τεράστιο δυναμισμό, απεικονίζει τον μεγάλο ήρωα σε ομιλητική στάση και μπορούμε με μεγάλη ευκολία να συμπεράνουμε πως εμψυχώνει τους συναγωνιστές του. Το γεγονός πως ο ήρωας δείχνει με το χέρι του μακριά, ενώ το κεφάλι του γέρνει προς τα πίσω, αποκαλύπτει μία δυναμική προσωπικότητα που θέλει το πάθος της νίκης να τη διοχετεύσει και στους άλλους. Πρόκειται για έναν ανδριάντα με έντονη δραστηριότητα συγκριτικά με άλλους ανδριάντες, ενώ τα ρούχα και το πρόσωπό του αποδίδονται με λεπτομέρειες.
Ο ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη είναι ένα εξαίσιο δείγμα γλυπτικής, δημιουργικότητας και έμφασης στην ψυχική ρώμη του ήρωα τον οποίο αναπαριστά.
Ανδριάντας στο Ναύπλιο 1
|
Δημοσίευση σχολίου