ΕΝΑΣ ΛΑΟΣ – ΜΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ
Η γενίκευση και ίδρυση Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων σε κάθε νομό που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ, η επιλογή και η συγκέντρωση των «καλών» μαθητών αντικειμενικά υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, ανακατανέμει το μαθητικό δυναμικό, καταργεί τα γεωγραφικά όρια. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα. Το υπουργείο Παιδείας, αφού δεν πήρε κανένα μέτρο για να μείνουν τα σχολεία ασφαλή και ανοιχτά δίνει τη δυνατότητα στους προϊσταμένους εκπαίδευσης να προτείνουν τη μετατροπή ενός σχολείου σε Πρότυπο ή Πειραματικό (με διαφοροποιημένο πρόγραμμα σπουδών) χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις σύγχρονες ανάγκες του συνόλου των μαθητών.
Ο βασικός ρόλος της εκπαιδευτικής διαδικασίας δε θα πρέπει να υποβαθμίζεται στην «εκπαίδευση των λίγων άριστων μαθητών», αλλά να είναι η ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου όλων των παιδιών ανεξάρτητα από την κοινωνική -οικονομική κατάσταση τους. Αυτή πρέπει να είναι η πραγματική πρόκληση του κάθε σχολείου και του κάθε εκπαιδευτικού και στον τομέα αυτό χρειάζεται στήριξη και βοήθεια, οι οποίες δεν δίνονται. Αποτελεί μεγάλη υποκρισία του Υπ. Παιδείας όταν μετά από ένα χρόνο πανδημίας έχει πραγματικά αφήσει χιλιάδες σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς κυριολεκτικά στην τύχη τους, να μιλά για «αριστεία» των λίγων.
Αλήθεια, τα περιβόητα «μαθησιακά αποτελέσματα» στα Πρότυπα σχολεία, για τα οποία μιλάει η κυβέρνηση π.χ. μεγαλύτερα ποσοστά εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, είναι άσχετα με το γεγονός ότι έχει γίνει προεπιλογή των μαθητών με εξετάσεις; Μήπως στα Πρότυπα σχολεία δεν πληρώνουν οι γονείς ακόμα περισσότερα χρήματα στα φροντιστήρια; Και βέβαια παιδιά γονιών που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν φροντιστήρια από το Δημοτικό δεν θα έχουν τη δυνατότητα στις εξετάσεις.
Τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν παντός είδους χορηγίες και να βελτιώσουν τις υποδομές τους με όλα τα υπόλοιπα σχολεία να βασίζονται στον κρατικό προϋπολογισμό και αυτόν «κουτσουρεμένο».
Η δημιουργία τέτοιων σχολείων δεν αφορά μόνο το σχολείο που προτείνεται ως τέτοιο αλλά και όλα τα υπόλοιπα σχολεία που λειτουργούν στον ίδιο Δήμο. Ακριβώς τέτοια περίπτωση είναι ο Δήμος της Τρίπολης (Η πρόταση είναι το 2ο Γυμνάσιο Τρίπολης να μετατραπεί ως Πρότυπο – Πειραματικό). Στην πόλη της Τρίπολης υπάρχουν 4 Γυμνάσια. Αυτομάτως με τις εξετάσεις το μεγαλύτερο μέρος των παιδιών θα μεταφερθούν σε άλλα σχολεία και στο σχολείο αυτό θα εγγραφούν οι επιτυχόντες των εξετάσεων κατά κανόνα οι 2-3 καλύτεροι μαθητές από κάθε τμήμα των άλλων σχολείων. Τα υπόλοιπα σχολεία θα χάσουν σε επίπεδο μαθητών. Τί μπορεί να συμβεί στη συνέχεια; Αν ένα από τα υπόλοιπα 3 σχολεία αξιολογηθεί «κακώς» και αυτό θα δημοσιεύεται. Φυσικό επακόλουθο θα είναι: Οι γονείς των καλύτερων μαθητών να κάνουν τα «αδύνατα – δυνατά» να πάρουν τα παιδιά τους από αυτό το σχολείο. Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί θα κάνουν ό,τι μπορούν να φύγουν από αυτό το σχολείο (με βελτίωση ή απόσπαση), με αποτέλεσμα ένα μεγάλο κομμάτι του Συλλόγου Διδασκόντων να αποτελείται από αναπληρωτές. Η εμπειρία δείχνει ότι αυτά τα σχολεία φτιάχνουν σταθερό πρόγραμμα στο τέλος του χειμώνα γιατί τότε ολοκληρώνονται οι διορισμοί των αναπληρωτών. Και μένουν δύο τελευταίες κινήσεις που, ακόμα, δεν υπάρχουν στο θεσμικό πλαίσιο: Η σύνδεση της «αξιολόγησης» με τη χρηματοδότηση, κάτι που ήδη ισχύει για τα ΑΕΙ, και τέλος το διαφοροποιημένο αναλυτικό πρόγραμμα που θα προκύψει ως ανάγκη, αφού οι μαθητές αυτού του υποβαθμισμένου σχολείου δεν θα μπορούν να παρακολουθήσουν το αναλυτικό πρόγραμμα των υπολοίπων.
Άλλη πλευρά της διαφοροποίησης των πρότυπων και πειραματικών θα είναι ότι οι εκπαιδευτικοί αυτών των σχολείων θα είναι «υψηλών προσόντων»!!! Θα τοποθετούνται όχι με οργανική θέση, αλλά με θητεία, θα αξιολογούνται διαρκώς από το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο, τον ΣΕΕ και τον Διευθυντή. Η Αξιολόγηση θα είναι μια μάλλον εξαντλητική διαδικασία που θα περιλαμβάνει εκτός των πιο πάνω και «συνέντευξη». Σε αυτά τα σχολεία που επιλέγονται να λειτουργούν ως πρότυπα και πειραματικά οι υπηρετούντες από πριν συνάδελφοι χάνουν τις οργανικές τους θέσεις, ενώ στην πράξη αμφισβητείται γενικά η οργανικότητα, η σταθερή και μόνιμη εργασία. Ο τρόπος επιλογής των μαθητών, η επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων, το ωρολόγιο πρόγραμμα, η διδακτέα ύλη, άλλα ακόμα και η χρηματοδότηση των σχολείων θα αποφασίζεται από Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) που θα διορίζεται εξολοκλήρου από το Υπουργείο Παιδείας και θα μπορεί με απόφαση του να τροποποιεί, δηλαδή να «κάνει λάστιχο», το διδακτικό πρόγραμμα των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.
Η απάντηση σε όλα αυτά είναι η πάλη Εκπαιδευτικών, Γονιών, Μαθητών για αποκλειστικά Σύγχρονο Δημόσιο Ενιαίο 12χρονο Σχολείο.
Τρίπολη, 31-3-2021
Δημοσίευση σχολίου