Από τα μέσα Μαΐου 2021 άνοιξε επιτέλους η τουριστική περίοδος και επιτράπηκαν οι διαπεριφερειακές μετακινήσεις. Πριν λίγο καιρό είδαμε με χαρά το διαφημιστικό βιντεάκι για την προώθηση του τουρισμού στην Αρκαδία που δημιούργησε το Επιμελητήριο Αρκαδίας, ενώ στις 15-5-2021 είχαμε την προβολή στο διαδίκτυο μιας πολύ ενδιαφέρουσας σειράς δράσεων που πραγματοποίησε η Περιφέρεια Πελοποννήσου, που με τον τίτλο «Mythical Peloponnese» προβάλει τις ομορφιές της Πελοποννήσου, ενώ το διάστημα που ακολούθησε έγιναν ημερίδες για την προώθηση του αλιευτικού τουρισμού.
Ο τουρισμός χαρακτηρίζεται από πολλούς ως η «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας και πράγματι συνεισφέρει με ένα πολύ σημαντικό ποσοστό στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (Α.Ε.Π.) της χώρας, ωστόσο, πόσο πραγματικά εργαζόμαστε για την ανάπτυξη και βελτίωση αυτού του τουριστικού προϊόντος ή πόσο τελικά απολαμβάνουμε (σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό άκοπα) την προίκα του φυσικού περιβάλλοντος, του πολιτισμού και της ιστορίας που μας έδωσε αυτή η γωνία της γης στην οποία κατοικούμε και πόσο αφήνουμε κάποια πράγματα στην τύχη τους;
Παρακάτω θα εξετάσουμε την περίπτωση του Παραλίου Άστρους Κυνουρίας, το οποίο αποτελεί ένα κοντινό τουριστικό προορισμό για την περιοχή της Τρίπολης και της Αρκαδίας γενικότερα, αλλά οι προβληματισμοί που θα τεθούν μπορούν να βρουν κοινά σημεία και αναγωγές και να ισχύουν και για άλλα μέρη της Αρκαδίας ή και της Ελλάδας γενικότερα.
Παράλιο Άστρος Κυνουρίας λοιπόν, ένα μέρος που πολλοί έχουμε απολαύσει τις ομορφιές του, ένα τουριστικός προορισμός που εξελίσσεται διαρκώς και που το 2020 και λόγω των συνθηκών πανδημίας του κορωνοϊού covid19, είχε αρκετά καλή τουριστική κίνηση.
Το τι θα γίνει το 2021 δεν το ξέρουμε ακόμα, αυτό που θα πρέπει να έχουμε κατά νου όμως, είναι τα δεδομένα και τα ερωτήματα που αφορούν την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής αφενός και οι ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να προβούμε αφετέρου. Ακόμα και αν δεν προλαβαίνουμε να υλοποιήσουμε φέτος όλα όσα πιθανόν απαιτούνται, ας δούμε αν μπορούμε να αρχίσουμε να υλοποιούμε κάποια από αυτά και έτσι να έχουμε θετικά αποτελέσματα, ήδη από αυτή τη χρονιά.
Ακολουθούν ενδεικτικά μερικά ερωτήματα:
- Γνωρίζουμε τα στοιχεία του τουριστικού προϊόντος της περιοχής;
- Έχουν αναδειχθεί όλα τα τουριστικά πλεονεκτήματα της περιοχής;
- Γνωρίζουμε τα χαρακτηριστικά – προφίλ των επισκεπτών;
- Η σχέση των τουριστών με την περιοχή διαρκεί όσο η επίσκεψή τους (π.χ. μια εβδομάδα;) ή επεκτείνεται και πέρα από αυτή;
- Το εισόδημα που παράγεται από το τουριστικό προϊόν της περιοχής διαχέεται και σε τι βαθμό, σε άλλες δραστηριότητες (πρωτογενής, δευτερογενής τομέας κλπ);
- Υπάρχουν συνέργειες με άλλες περιοχές του ίδιου Δήμου ή άλλων Δήμων της Αρκαδίας ή άλλων γειτονικών περιοχών;
- Υπάρχει καλή πρόσβαση (οδική κλπ);
- Είμαστε ικανοποιημένοι με τη μέχρι τώρα τουριστική ανάπτυξη; Αν η απάντηση στο προηγούμενο ερώτημα είναι όχι, τότε
- Τί τουριστική ανάπτυξη επιθυμούμε αφενός και αφετέρου
- Είμαστε διατεθειμένοι να εργαστούμε για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και την τουριστική ανάπτυξη που επιθυμούμε;
Οι επιστήμες και η τεχνολογία που διαθέτουμε σήμερα, έχουν στη διάθεσή μας πολλά εργαλεία για να κάνουμε έρευνα, να θέσουμε ερωτήσεις, να πάρουμε και να επεξεργαστούμε απαντήσεις, ώστε να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα και να πάρουμε τις σωστές – αναγκαίες αποφάσεις.
Η έρευνα λοιπόν είναι που θα μας δώσει χρήσιμες πληροφορίες και στη συνέχεια αυτές θα πρέπει να αξιοποιηθούν για να έχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα για την αύξηση του εισοδήματος στην περιοχή.
Βέλτιστα αποτελέσματα όμως, δε σημαίνουν π.χ. μια τεράστια αύξηση στην προσέλευση των τουριστών στην περιοχή, η οποία μάλλον δεν είναι αυτή το ζητούμενο, αλλά αύξηση και βελτίωση των διαφόρων τουριστικών υπηρεσιών και προϊόντων, αύξηση της τουριστικής περιόδου, αύξηση της διάχυσης του εισοδήματος από τον τουρισμό και στις άλλες δραστηριότητες κλπ.
Για παράδειγμα πρέπει να δούμε:
- Πόσο οι επισκέπτες της περιοχής έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν τουριστικές δραστηριότητες στην περιοχή εκτός από ένα απλό μπάνιο, ένα καφέ και ένα φαγητό σε μία ταβέρνα;
- Πόσα προϊόντα της περιοχής (ή του νομού Αρκαδίας γενικότερα) καταναλώνονται από τους τουρίστες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους εκεί αφενός (π.χ. η χωριάτική σαλάτα που σερβίρεται, περιέχει παραδοσιακή φέτα ή εισαγόμενο λευκό τυρί;) αλλά και κατά πόσο οι τουρίστες επιθυμούν να προμηθεύονται αυτά τα προϊόντα και να τα καταναλώνουν και στον τόπο κατοικίας τους;
- Ένας μεγάλος αριθμός επισκεπτών, αν όχι ο μεγαλύτερος, προέρχεται από την Τρίπολη και ο κύριος οδικός άξονας πρόσβασης τουριστών είναι ο δρόμος Τρίπολης – Άστρους, ο οποίος επί δεκαετίες βρίσκεται σε διαδικασία βελτίωσης (και όντως έχει βελτιωθεί κατά πολύ σε σχέση με το παρελθόν), αλλά είμαστε εν τέλει ικανοποιημένοι από τη σημερινή του κατάσταση, ακόμα και αν περιλάβουμε και την εκκρεμούσα ολοκλήρωση της παράκαμψης των Κάτω Δολιάνων;
Μήπως πρέπει να αποτελέσει ζητούμενο (και με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα) η περεταίρω βελτίωση του, με διαπλάτυνση σε κατάλληλα σημεία για να διευκολύνονται οι προσπεράσεις ή και με την κατασκευή παράκαμψης π.χ. στις παρυφές του Άστρους και της Κάτω Μελιγούς, ώστε να μειωθεί ακόμα περισσότερο ο χρόνος του ταξιδιού τόσο για το Παράλιο Άστρος όσο και για τις άλλες περιοχές της Κυνουρίας;
Πέρα από όσα ενδεικτικά παρατέθηκαν σε αυτό το κείμενο, τα ερωτήματα που τίθενται είναι πολλά, και δεν θα συνεχίσω με αυτά, αφού κάτι τέτοιο θα πρέπει να αποτελέσει το αντικείμενο μιας εξειδικευμένης μελέτης.
Το μεγαλύτερο όμως ερώτημα, είναι, αν όλοι οι ενδιαφερόμενοι (επαγγελματίες, επιμελητήρια, σύλλογοι, τοπική αυτοδιοίκηση, κρατικές υπηρεσίες κλπ) θέλουν να δουν το αντικείμενό δραστηριότητάς τους ως τμήμα ενός Ενιαίου Τουριστικού Προϊόντος, αν μπορούν να ενεργοποιηθούν και να εργαστούν από κοινού, για την τουριστική και την ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής.
Τρίπολη 23-5-2021
Στέφανος Χρ. Γκουτζιούλης
Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι. Χαλκίδας
Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Υπάλληλος Δήμου Τρίπολης
Δημοσίευση σχολίου