Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Το ακριβότερο των τελευταίων επτά ετών – Τα προϊόντα που «καίνε»




Ακριβότερο θα είναι φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι – Μόνο 5 από τα 22 προϊόντα στο μέσο καλάθι του σούπερ μάρκετ είναι φτηνότερα από πέρυσι
AP


Ακριβότερο θα είναι φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι – Μόνο 5 από τα 22 προϊόντα στο μέσο καλάθι του σούπερ μάρκετ είναι φτηνότερα από πέρυσι

Πιο ακριβό από κάθε άλλη φορά τα τελευταία 7 χρόνια θα είναι το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι όπως προκύπτει από την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που κάνει τη σχετική έρευνα από το 2014.

Μια μέση οικογένεια θα χρειαστεί, λοιπόν, φέτος 86,18 ευρώ, σχεδόν 5 ευρώ περισσότερα σε σχέση με το 2021 όταν για την ίδια περίοδο το χριστουγεννιάτικο τραπέζι ήταν κόστους 81,81 ευρώ – αύξηση, δηλαδή, 5% το 2021 σε σχέση με το 2020.




Ενδεικτική της ακρίβειας που αποτυπώνεται και σε άλλα προϊόντα και υπηρεσίες το γεγονός ότι από τις 22 τυπικές κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι (π.χ. κουραμπιέδες, μελομακάρονα, βασιλόπιτα, γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αυγά, πατάτες, κ.α.) μόνο 5 είναι φτηνότερες φέτος σε σχέση με την περσινή χρονιά. Στην κορυφή των αυξήσεων βρίσκεται, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το αρνί το οποίο έχει «τσιμπήσει» έως και 24% σε σχέση με το 2020 και πωλείται σε τιμή ακριβότερη από αυτή του Πάσχα. Στη δεύτερη θέση της λίστας των αυξήσεων βρίσκεται η γαλοπούλα με 13% και ακολουθούν το αλεύρι, οι κουραμπιέδες και τα αυγά με αυξήσεις 7-8%.

Παρόμοια η εικόνα όσον αφορά τα κρεατικά και στην κεντρική αγορά Αθηνών όπως προκύπτει από τα στοιχεία που αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του Οργανισμού Κεντρικής Αγοράς Αθηνών (ΟΚΑΑ) το πρωί της Παρασκευής. Αντίστροφα η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στην τιμή της ντομάτας κατά 25%, λόγω των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών ενώ σχετικά σταθερές είναι οι τιμές και στα υπόλοιπα λαχανικά και φρούτα.

Η εξέλιξη αυτή είναι αναμενόμενη δεδομένου ότι βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό του Νοεμβρίου ένα μερίδιο στην συνολική αύξηση κατά 4,8% οφείλεται στην αύξηση 3,5% από την ομάδα διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, πουλερικά, αρνί και κατσίκι, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, καφέ.




PHOTO GALLERY



Η πορεία της τιμής του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού









Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με την έρευνα της MRB για το Newsbomb.gr στην οποία καταγράφεται το «χτύπημα» που δέχονται τα νοικοκυριά και οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί από την ακρίβεια και τις ανατιμήσεις, τα έξοδα των τροφίμων είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος «πονοκέφαλος» μετά τα έξοδα για την ενέργεια, το ηλεκτρικό ρεύμα και το πετρέλαιο, με το 64,4% των ερωτηθέντων να θεωρεί πως μάλλον θα αυξηθούν, το 24,8% να απαντά ότι μάλλον θα παραμείνουν σταθερά και μόνο ένα 6,9% να εκτιμά ότι μάλλον θα μειωθούν.

Παρόλα αυτά, όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες λόγω των προσφορών κυρίως από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δίνουν στον καταναλωτή την δυνατότητα να επιλέξει και εξοικονομήσει μεσοσταθμικά περίπου 13% της αξίας των αγορών του. Η εξοικονόμηση, μάλιστα, μπορεί να φτάσει έως και το 21% της αξίας του καλαθιού αν υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη έρευνα αγοράς.

Το μεγάλο εύρος τιμών που καταγράφεται οφείλεται στην αύξηση της έντασης του ανταγωνισμού κάθε έτος και ειδικά την τελευταία 5ετία ανάμεσα στις επιχειρήσεις του κλάδου, στην προσαρμογή των επιχειρήσεων του κλάδου (προμηθευτές και λιανέμποροι) και στην ανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές και value for money που καταγράφεται το τελευταίο 6μηνο.

Σε σχέση με το εύρος τιμών στο οποίο έχει πρόσβαση ο καταναλωτής, η μέση διακύμανση των τιμών των προϊόντων παραμένει αυξημένη και υπολογίζεται περίπου στο 35-38% της αξίας τους ως αποτέλεσμα των έντονων προσφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές. Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα πάνω από 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια, όπως εκπτώσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα, εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες, προσφορά επιπλέον προϊόντος (π.χ. 2+1 δώρο), εκπτωτικά κουπόνια, δωροεπιταγές για επόμενες αγορές, επιστροφή χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη
ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ NEWS
ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ NEWS