Ομιλία Βουλευτή Γ. Παπαηλίου στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την «αναβάθμιση της αστυνομικής εκπαίδευσης …»







 Γιώργος Παπαηλιού

Βουλευτής Αρκαδίας (ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία)

Προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη :

(κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την «αναβάθμιση της αστυνομικής εκπαίδευσης …») :

Κατά την αντιμετώπιση των πυρκαγιών, δεν αμφισβητείται, ότι η ανθρώπινη ζωή έχει προτεραιότητα.

Όμως η ανθρώπινη ζωή συνδέεται απολύτως και με την επιβίωση των ανθρώπων. Αυτή δεν διασφαλίζεται σε περιοχές, όπως η Γορτυνία, η οποία κατακάηκε τον Αύγουστο 2021 και αμέσως μετά ξεχάστηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ. Και συνεχίζει να είναι ξεχασμένη μέχρι σήμερα.

Κύριοι της κυβέρνησης, οι Γορτύνιοι περιμένουν εκ μέρους σας πράξεις, και όχι προεκλογικού χαρακτήρα ψεύτικες εξαγγελίες.

Γιώργος Παπαηλιού

Βουλευτής Αρκαδίας (ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία) :

Nα εκλείψουν περιπτώσεις αστυνομικής αυθαιρεσίας, οι οποίες συνήθως συνδέονται με την εκ μέρους των πολιτών άσκηση κατοχυρωμένων δικαιωμάτων και την αντιμετώπιση κοινωνικών αντιδράσεων, που «ενοχλούν» την κρατική-την κυβερνητική εξουσία.

Αποστολή της αστυνομίας είναι η πρόληψη και η αντιμετώπιση του εγκλήματος

Ο ιεραρχικός και στενός τρόπος συγκρότησης των Αστυνομικών Σχολών αναπαράγει τον αυταρχισμό

Η ανωτατοποίηση των Σχολών και συνακόλουθα του περιεχομένου σπουδών των αστυνομικών δεν είναι πραγματική.

Με τον μη ακαδημαϊκό και τον αυταρχικό έλεγχο της εκπαίδευσης των αστυνομικών και την εκ μέρους της κυβέρνησης επιβολή άσκησης κατασταλτικών πολιτικών, δεν δημιουργείται μία δημοκρατική αστυνομία που να βρίσκεται «δίπλα στον πολίτη» «μέσα στην κοινωνία», αλλά μία αστυνομία στρατιωτικού χαρακτήρα

Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γιώργος Παπαηλιού, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την «αναβάθμιση της αστυνομικής εκπαίδευσης …», είπε, μεταξύ των άλλων τα εξής :

Πάγια θέση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία είναι, ότι μόνον μέσω της κατάρτισης και της εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου των αστυνομικών υπαλλήλων, υφίσταται δυνατότητα, να παρέχονται στους πολίτες ποιοτικού επιπέδου και αποτελεσματικές αστυνομικές υπηρεσίες και να υπάρξει πραγματικός εκδημοκρατισμός της ελληνικής αστυνομίας, ώστε να εκλείψουν περιπτώσεις αστυνομικής αυθαιρεσίας, οι οποίες συνήθως συνδέονται με την εκ μέρους των πολιτών άσκηση κατοχυρωμένων δικαιωμάτων και την αντιμετώπιση κοινωνικών αντιδράσεων, που «ενοχλούν» την κρατική-την κυβερνητική εξουσία.

Αποστολή της αστυνομίας είναι η πρόληψη και η αντιμετώπιση του εγκλήματος, πάντως όχι η εμπλοκή της σε στρατιωτικού τύπου επιχειρήσεις. Οι αστυνομικοί είναι υπεύθυνοι για την εφαρμογή του νόμου και την εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας στους πολίτες. Επομένως, η εκπαίδευσή τους πρέπει να είναι ανάλογη.

Όμως, όταν η κυβέρνηση αποσκοπεί σε άλλα και πάντως γι΄ αυτήν δεν είναι ξεκάθαρος ο ρόλος της αστυνομίας, (αυτή) η αμφισημία αποτυπώνεται και στο νομοσχέδιο για την εκπαίδευση των αστυνομικών υπαλλήλων.

Για την πρόληψη και την αποτελεσματική αντιμετώπιση του εγκλήματος, οι αστυνομικοί υπάλληλοι πρέπει να υπόκεινται σε μη στρατιωτικού χαρακτήρα εκπαίδευση, διασφαλιζομένων ταυτόχρονα της διαφάνειας και της αξιοκρατίας..

Σε αυτό το πλαίσιο, εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία είχε κατατεθεί ΠΔ σε μια συνολική προσπάθεια αναδιάρθρωσης, εξορθολογισμού και αναβάθμισης της αστυνομικής εκπαίδευσης με πρόβλεψη για ανωτατοποίηση των Αστυνομικών Σχολών (της Αστυνομικής Ακαδημίας).

Άλλωστε στόχος ήταν και παραμένει η Ελληνική Αστυνομία να λειτουργεί στα πρότυπα μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής αστυνομίας με υψηλό επίπεδο κατάρτισης, επιχειρησιακή επάρκεια και δημοκρατική παιδεία.

Ο εκδημοκρατισμός της διοικητικής οργάνωσης του Σώματος γίνεται μόνον με την παράλληλη θωράκιση της ακαδημαϊκής ποιότητας των σπουδών.. Στο πλαίσιο της σύγχρονης δημοκρατίας που τον πυρήνα της αποτελεί το κράτος δικαίου και συνακόλουθα ο σεβασμός των δικαιωμάτων των πολιτών, οφείλεται να παρέχεται υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκή εκπαίδευση στους αστυνομικούς υπαλλήλους.

Η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης δεν αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσπάθεια προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Η αστυνομική εκπαίδευση επιχειρείται, μέσω του νομοσχεδίου, «να αναβαθμιστεί», με αποσπασματικό και πρόχειρο τρόπο.

Και πάντως, το προτεινόμενο πλαίσιο είναι απολύτως ελεγχόμενο από τον εκάστοτε Υπουργό Προστασίας του Πολίτη και οι Αστυνομικές Σχολές υπολείπονται των ΑΕΙ από πλευράς ισοτιμίας.

Με τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις, διασπάται η ενιαία δομή της εκπαίδευσης των αστυνομικών, στη Σχολή Αξιωματικών και στην Αστυνομική Ακαδημία, με αποτέλεσμα να διευρύνεται το ήδη υπάρχον χάσμα μεταξύ αξιωματικών και αστυφυλάκων αλλά και να υπάρχουν κενά κατανόησης και συνεργασίας, με κίνδυνο να δημιουργούνται προβλήματα και σε επιχειρησιακό επίπεδο.

Η Σχολή Αξιωματικών δεν συγκροτείται και συνεπώς δεν έχει ολοκληρωμένο πανεπιστημιακό χαρακτήρα αλλά ταλαντεύεται μεταξύ ενός ΑΕΙ ιδιαίτερου τύπου και Στρατιωτικής Σχολής. Ενώ θα έπρεπε να έχει ακαδημαϊκό

χαρακτήρα με συγκεκριμένους επιστημονικούς κλάδους, οι οποίοι να καλύπτουν ευρύ φάσμα επιστημών, όπως οι αστυνομικές σπουδές, η νομική επιστήμη, η ψυχολογία κ.α.. Εν τέλει δημιουργείται μια σχολή με περισσότερα χαρακτηριστικά στρατιωτικού τύπου εκπαίδευσης, όχι ακαδημαϊκού.

Με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου δεν διασφαλίζεται η αναγκαία για ένα ΑΕΙ ακαδημαϊκή αυτονομία ενώ δεν προβλέπονται ούτε ακαδημαϊκά εχέγγυα για την στελέχωση των θέσεων του διοικητή και του υποδιοικητή (της σχολής), αφού η μόνη προϋπόθεση που τίθεται, είναι να είναι απόφοιτοι της Σχολής Αξιωματικών.

Ο ιεραρχικός και στενός τρόπος συγκρότησης των Αστυνομικών Σχολών αναπαράγει τον αυταρχισμό, χωρίς να διασφαλίζονται η αναγκαία για ένα ΑΕΙ ακαδημαϊκή αυτονομία και τα αναγκαία ακαδημαϊκά εχέγγυα για τη στελέχωση των θέσεων του διοικητή και του υποδιοικητή της Σχολής.

Επιπλέον προβλήματα δημιουργούνται ως προς το περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών, το οποίο θα καταρτίζεται από το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο της Σχολής, όμως μετά από πρόταση του Διευθυντή Αστυνομικής Εκπαίδευσης, ο οποίος είναι ένας αξιωματικός της ΕΛΑΣ και όχι ένας ακαδημαϊκός ανώτατης βαθμίδας και ενός Κοσμήτορα που είναι ένα απλό μέλος ΔΕΠ.

Ενώ για την Σχολή Αστυφυλάκων το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο απαρτίζεται εξ ολοκλήρου από αστυνομικό προσωπικό, χωρίς επιστημονικά ή άλλα ακαδημαϊκά εχέγγυα.

Επομένως, η ανωτατοποίηση των Σχολών και συνακόλουθα του περιεχομένου σπουδών των αστυνομικών δεν είναι πραγματική.

Εν κατακλείδι, με τον μη ακαδημαϊκό και τον αυταρχικό έλεγχο της εκπαίδευσης των αστυνομικών και την εκ μέρους της κυβέρνησης επιβολή άσκησης κατασταλτικών πολιτικών, δεν δημιουργείται μία

δημοκρατική αστυνομία που να βρίσκεται «δίπλα στον πολίτη» «μέσα στην κοινωνία», αλλά μία αστυνομία στρατιωτικού χαρακτήρα.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη
ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ NEWS
ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ NEWS