Αποπερατώθηκαν οι εργασίες συντήρησης των οροφογραφιών της Δημοτικής Πινακοθήκης Τρίπολης στο κτίριο Τσιχριτζή στην Τρίπολη. Ο Δήμος Τρίπολης είχε εντάξει στο πρόγραμμα εργασιών του για τα έτη 2022-2023, τη συντήρηση και αποκατάσταση των οροφογραφιών του ορόφου του κτιρίου Τσιχριτζή, με σκοπό την ανάδειξη του μνημείου, στο πλαίσιο επικείμενης χρήσης του για τη στέγαση της Δημοτικής Πινακοθήκης Τρίπολης. Για τον λόγο αυτό, εκπονήθηκε αρχικά μελέτη συντήρησης των οροφογραφιών, μουσειολογική-μουσειογραφική μελέτη και μελέτη επικοινωνίας της Πινακοθήκης.
Το κτίριο Τσιχριτζή, εξαιρετικό δείγμα αστικής αρχιτεκτονικής του νεοκλασικισμού, αποτελεί από μόνο του ένα έκθεμα. Η χρήση που θα του δοθεί, ως Δημοτική Πινακοθήκη Τρίπολης, θα επιτρέψει στον επισκέπτη όχι μόνο να δει και να μελετήσει πιο αναλυτικά τις πληροφορίες που θα του προσφέρει η Πινακοθήκη, αλλά και να έχει μια βιωματική εμπειρία. Η μελέτη των οροφογραφιών του δε, μπορεί να συμβάλλει στο ζήτημα της διακόσμησης των οροφογραφιών και να εμπλουτίσει την ιστορία της Τρίπολης κατά την περίοδο του νεοκλασικισμού.
Το κτίριο Τσιχριτζή εντάσσεται σε ένα σύνολο ιστορικών κτιρίων της πόλης της Τρίπολης, τα οποία είναι προτεινόμενα προς κήρυξη ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία. Θεωρείται ότι κτίστηκε με σχέδια του αρχιτέκτονα Σταμάτη Κλεάνθη, ενός από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες του 19ου αιώνα. Στη συνέχεια, το αγόρασε ο δικηγόρος Φίλιππος Τσιχριτζής και το κληροδότησε εν ζωή στον Δήμο Τρίπολης το 1999, υπό τον όρο να στεγάσει τη Δημοτική Πινακοθήκη. Το κτίριο Τσιχριτζή είναι ένα αστικό μέγαρο. Η οργάνωση της μορφής του κτιρίου, οι μορφολογικές ενότητες στην πλαστική οργάνωση της όψης του, καθώς και ο ζωγραφικός του διάκοσμος εντάσσουν το κτίριο Τσιχριτζή στην τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα.
Η Δημοτική Πινακοθήκη Τρίπολης - Πινακοθήκη Τσιχριτζή φέρει οροφογραφίες στις αίθουσες του ορόφου. Κατά την περίοδο του νεοκλασικισμού, κάθε οροφογραφία δημιουργείται από τον καλλιτέχνη με σκοπό να τοποθετηθεί σε συγκεκριμένο σημείο στην οροφή των δωματίων, αλλά και ανάλογα τη χρήση του εκάστοτε χώρου. Σκοπός είναι η μοναδικότητα του σχεδίου να κεντρίσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Ο ζωγραφικός διάκοσμος αποτελείται από θέματα νεοκλασικού ύφους, με ποικίλα γεωμετρικά μοτίβα, εμπνευσμένα κυρίως από τη φύση. Η οροφογραφία της μίας αίθουσας ακολουθεί το στυλ της art nouveau σε έναν συνδυασμό φυτικών και ζωικών μοτίβων. Η διάταξη των θεμάτων σε κάθε αίθουσα δίνει την εντύπωση τού βάθους της οροφής.
Το 2022 ανατέθηκε στην Ειρήνη Γιάννε η εκπόνηση της «Μελέτη Συντήρησης των Οροφογραφιών της Δημοτικής Πινακοθήκης Τρίπολης - Πινακοθήκης Τσιχριτζή, του Δήμου Τρίπολης, ΠΕ Αρκαδίας», η οποία περιλάμβανε μεταξύ άλλων, αναλυτική περιγραφή του γραπτού διακόσμου και της τεχνολογίας κατασκευής του, καταγραφή της παθολογίας, σε συνάρτηση με τις περιβαλλοντικές παραμέτρους και προτεινόμενες επεμβάσεις.
Η προσέγγιση και η κατανόηση των μηχανισμών φθοράς του μνημείου συνέβαλε καθοριστικά στην αναχαίτιση των παρουσιαζόμενων προβλημάτων και στην εύρεση του καταλληλότερου τρόπου αντιμετώπισής τους. Για τη διεξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων ως προς το είδος και την έκταση των φθορών και κατά συνέπεια την επιλογή των κατάλληλων μεθόδων και υλικών, πραγματοποιήθηκαν προκαταρκτικές - διερευνητικές εργασίες κατά τη διάρκεια εκπόνησης της μελέτης.
Μετά την ολοκλήρωση και έγκριση της σχετικής μελέτης, στις αρχές του 2023 ξεκίνησαν οι εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης του γραπτού διακόσμου του κτιρίου. Στο παραπάνω πλαίσιο, η κ. Ειρήνη Γιάννε, συνεργάστηκε με την κ. Δήμητρα Κορωναίου, κάτοχο μεταπτυχιακού τίτλου (Μsc) στις Εφαρμοσμένες Αρχαιολογικές Επιστήμες συντηρήτρια Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, κάτοχο άδειας ασκήσεως επαγγέλματος από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Οι οροφογραφίες έφεραν φθορές, που όμως παρουσιάζονταν σε διαφορετικό βαθμό και έκταση στις επιμέρους επιφάνειες των χώρων. Συνοπτικά, αυτές αφορούσαν σε ολική και μερική απώλεια υποστρώματος, σε ρωγμές στο υπόστρωμα και κατά συνέπεια και στην τοιχογραφημένη επιφάνεια, σε δίκτυο ρωγμών μικρής διατομής στο υπόστρωμα και τη ζωγραφική επιφάνεια, σε αποκόλληση του υποστρώματος από το υποστήριγμα, σε ολική και μερική απώλεια της ζωγραφικής επιφάνειας. Ακόμα, οι φθορές αφορούσαν σε αποφλοίωση και απολεπίσεις της ζωγραφικής επιφάνειας, σε αλλοιώσεις από παρουσία υγρασίας, σε επικαθίσεις σκόνης και αιθάλης στη ζωγραφική επιφάνεια, σε αλλοίωση χρωματικού στρώματος από θερμική προσβολή, σε νεότερες επεμβάσεις με υλικά συμπλήρωσης και επίχρισης, καθώς και σε μηχανικές φθορές από μεταλλικά εξαρτήματα στήριξης φωτιστικών και καλωδιώσεων.
Για το έργο συντήρησης και αποκατάστασης του γραπτού διακόσμου χρησιμοποιήθηκαν τα εγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων υλικά, με τρόπο μεθοδικό και επιστημονικά τεκμηριωμένο. Στόχος ήταν να επιβραδυνθούν οι μηχανισμοί φθοράς και συνεπώς να διατηρηθούν οι οροφογραφίες στο πέρασμα του χρόνου, καθώς και να αποκατασταθούν με την ελάχιστη δυνατή θυσία της αισθητικής και της ιστορικής ακεραιότητάς τους.
Ποια είναι η Ειρήνη Γιάννε
Η Ειρήνη Γιάννε είναι συντηρήτρια Αρχαιοτήτων & Έργων Τέχνης, με μεταπτυχιακό τίτλο (Μsc) Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων, με υποτροφίες αριστείας. Έχει εργαστεί στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου, στις Εφορείες Αρχαιοτήτων Λέσβου, Αρκαδίας και Λακωνίας, στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης, καθώς και στη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού. Διαθέτει επίσημη άδεια από το Υπουργείο Πολιτισμού (Α.Μ.62) για τη νόμιμη άσκηση του επαγγέλματος σε οποιοδήποτε δημόσιο και ιδιωτικό έργο. Ως ελεύθερος επαγγελματίας έχει πραγματοποιήσει σημαντικές συνεργασίες με υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, δήμους, δημόσια και ιδιωτικά μουσεία, πολιτιστικά ιδρύματα, ενορίες, ιδιωτικές συλλογές και φορείς ιδιωτικού δικαίου σε αναστηλωτικά προγράμματα.
Έκθεση εικόνων
πηγη
Δημοσίευση σχολίου