Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από τον Βουλευτή κ. Κυριάκο Βελόπουλο, σας γνωστοποιούμε ότι σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, και ειδικότερα τον Κανονισμό του Συμβουλίου 2022/591, τα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) ορίζονται ως υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος.
Eπισημαίνουμε ότι τα ζητήματα που αφορούν στις συνέπειες από την εγκατάσταση σταθμών ΑΠΕ στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον εξετάζονται για το κάθε έργο ξεχωριστά στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησής του, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν. 4014/2011 (Α’ 209), ο οποίος διέπει την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων. Σημειώνουμε ότι όλες οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που υποβάλλονται στο ΥΠΕΝ, μετά την εξέταση τους ως προς την πληρότητά τους, διαβιβάζονται για δημοσιοποίηση (διενέργεια δημόσιας διαβούλευσης και ενημέρωσης του ενδιαφερόμενου κοινού) στα κατά τόπους αρμόδια Περιφερειακά Συμβούλια. Όλα τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης και των γνωμοδοτήσεων των συναρμόδιων Υπηρεσιών και Φορέων αξιολογούνται και λαμβάνονται υπόψη, με την έκδοση είτε αρνητικής είτε θετικής απόφασης για το έργο ή τη δραστηριότητα με την έγκριση περιβαλλοντικών όρων και προϋποθέσεων.
Σημειώνουμε ότι βάσει του Μητρώου της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. έχει χορηγηθεί η υπ’ αριθμ 0621/2022 Βεβαίωση Παραγωγού (υπ’ αριθ. Μητρώου Αδειών Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ΑΔ-04891 άδεια παραγωγής), και για την τήρηση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου αρμόδια είναι η Δ/νση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης/ΥΠΕΝ. Κατά την παρούσα στιγμή, η σχετική διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο της δημοσιοποίησης και της δημόσιας διαβούλευσης.
Επισημαίνεται ότι η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. δεν αποκτά την εν γένει αρμοδιότητα να επιλαμβάνεται επί περιβαλλοντικών θεμάτων και σε καμία περίπτωση δεν δεσμεύει την περιβαλλοντική Αρχή η οποία είναι η αρμόδια στη συνέχεια να αποφανθεί οριστικά και δεσμευτικά κατά την άσκηση της κατά τα ανωτέρω αρμοδιότητάς της.
Στο Παράρτημα V του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδιασμού για τις ΑΠΕ, ορίζεται διακριτή αρμοδιότητα μεταξύ της Αρχής και της εκάστοτε αρμόδιας περιβαλλοντικής Αρχής (βλ. ν. 4014/2011). Οι περιβαλλοντικές αρχές ελέγχουν και πάλι αν η προτεινόμενη θέση εγκατάστασης εμπίπτει εντός μιας εκ των κατηγοριών των περιοχών αποκλεισμού (άρθρο 6 παρ. 1) και εξετάζουν εκείνες, το πρώτον, αν τηρούνται τα κριτήρια χωροθέτησης, που αφορούν (κατά κατηγορία χώρου) την τήρηση ελάχιστων αποστάσεων από τις γειτνιάζουσες χρήσεις γης, δραστηριότητες και δίκτυα τεχνικής υποδομής (άρθρο 6 παρ. 5 και Παράρτημα ΙΙ του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ). Το στάδιο της περιβαλλοντικής εκτίμησης των επιπτώσεων του έργου από τις αρμόδιες περιβαλλοντικές αρχές περιλαμβάνει και τη διενέργεια πλήρους ελέγχου επιπτώσεων στο περιβάλλον και στο τοπίο, στάδιο κατά το οποίο η αρμόδια περιβαλλοντική αρχή κρίνει στη βάση και άλλων κριτηρίων για τα οποία δεν υφίστανται γεωχωρικά δεδομένα διαφορετικών φορέων (Ελληνικό Κτηματολόγιο, ΥΠΠΟΑ, ΥΠΟΜΕΔΙ, ΕΛΣΤΑΤ, ΥΠΕΝ, κ.α.), όπως π.χ. οι άτυπες διαμορφωμένες τουριστικές και οικιστικές περιοχές, κ.α. Επιπλέον εξετάζονται συναφώς από τις αρμόδιες περιβαλλοντικές αρχές και τα δεδομένα από την αρχαιολογία.
Για να κριθεί η περιβαλλοντική διάσταση της αιολικής ενέργειας, θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψη οι εναλλακτικοί τρόποι παραγωγής ενέργειας με ορυκτά καύσιμα που δημιουργούν την κλιματική κρίση που απειλεί το περιβάλλον γενικά, τη χώρας μας ασφαλώς και ειδικά την Πελοπόννησο με λειψυδρία και καταστροφικές πυρκαγιές και η οποία πρόκειται να ενταθεί στις επόμενες τρεις τουλάχιστον δεκαετίες. Η αιολική ενέργεια με μηδενικούς ρύπους αποτελεί κρίσιμη συνεισφορά στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Ο Υπουργός
Θεόδωρος Σκυλακάκης
Δημοσίευση σχολίου