Ισχυρότερος ο ρόλος των διευθυντών στα σχολεία: Σε δημόσιο διάλογο το νέο σχέδιο νόμου, που φέρνει αέρα ανανέωσης στην Παιδεία
Ενα νέου τύπου σχολείο, που θα είναι ανοιχτό και στην κοινωνία, σχεδιάζει να δημιουργήσει το υπουργείο Παιδείας. Ενισχύεται η ψηφιοποίηση της διδασκαλίας, έρχεται το πολλαπλό βιβλίο και αναβαθμίζεται ο ρόλος του διευθυντή του σχολείου, που θα μπορεί να επιλέγει τους υποδιευθυντές του και να αξιολογεί τους εκπαιδευτικούς του. Παράλληλα, προωθείται ρύθμιση ώστε να παραμένουν ανοιχτά τα σχολεία για αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες μαθητών αλλά και γονέων και ιδρύονται αθλητικά σχολεία.
Το νέο σχέδιο νόμου για τα σχολεία
Την ίδια ώρα, το «Ωνάσειο» υιοθετεί δημόσια σχολεία και τα μετατρέπει σε πρότυπα. Το νέο σχέδιο νόμου για τα σχολεία, που ετοιμάζεται να φέρει σε δημόσιο διάλογο το αμέσως επόμενο διάστημα ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, προβλέπει μεταξύ άλλων ότι ο διευθυντής θα έχει πιο αποφασιστικό ρόλο σε ό,τι αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα, θα μπορεί να επιλέγει ότι κατά προτεραιότητα θα αξιολογούνται συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί και γενικά, όπως λέει ο κ. Πιερρακάκης, «θα μπορεί να κάνει όλα εκείνα που μπορεί να κάνει ένας διευθυντής». Εξετάζεται μάλιστα και η παροχή νομικής προστασίας στους εκπαιδευτικούς σε σχέση με τον πυρήνα των αρμοδιοτήτων τους.
Όπως εξηγεί ο υπουργός «δηλαδή να μη φοβάται ο εκπαιδευτικός να δώσει μια αποβολή ή να μη φοβάται να πάει κάποιος και να τον απειλήσει για τον βαθμό που θα βάλει». Ο υπουργός Παιδείας γνωστοποίησε επιπλέον χθες ότι από την εφαρμογή του νέου μέτρου για τα κινητά σε πανελλαδικό επίπεδο δόθηκαν 16.000 αποβολές σε μαθητές για εμφανή κατοχή - χρήση του κινητού τηλεφώνου ενός του σχολείου, ενώ η παλαιότερη εγκύκλιος, που γενικά απαγόρευε την κατοχή κινητών τηλεφώνων εντός του σχολείου, δεν τηρήθηκε ποτέ. Την ίδια ώρα με το νομοσχέδιο του υπουργείου θα δίνεται η δυνατότητα στα σχολεία να παραμένουν ανοιχτά και τα Σαββατοκύριακα για αθλητικές και άλλες δραστηριότητες των μαθητών αλλά και των γονέων σε συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας. Η απόφαση θα λαμβάνεται από κοινού από τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων και διδασκόντων και θα καταρτίζεται πρόγραμμα δραστηριοτήτων.
Την ευθύνη για τη λειτουργία τους θα έχουν οι δήμοι της χώρας, ενώ το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα συνδράμει με την εκπόνηση του προγράμματος σπουδών. Τις δράσεις των σχολείων θα παρακολουθεί ο επόπτης ποιότητας.
Ιδρύονται αθλητικά σχολεία με στόχο την κάλυψη των εκπαιδευτικών και αθλητικών αναγκών ταλαντούχων μαθητών-αθλητών
Ιδρύονται εξάλλου αθλητικά σχολεία με στόχο την κάλυψη των εκπαιδευτικών και αθλητικών αναγκών ταλαντούχων μαθητών-αθλητών, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων με αναπηρία. Συγκεκριμένα, από το σχολικό έτος 2026-2027 πρόκειται να λειτουργήσουν δύο αθλητικά σχολεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με πρόβλεψη να υπάρξει πανελλαδική κάλυψη τα επόμενα χρόνια. Η πιλοτική ίδρυση δύο Πρότυπων Αθλητικών Γυμνασίων και δύο Πρότυπων Αθλητικών Λυκείων από τον Σεπτέμβριο του 2026 έχει στόχο τη δημιουργία 13 Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων (ΠΑΣ), ενός σε κάθε Περιφέρεια. Τα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία αφορούν μαθητές με υψηλές αθλητικές επιδόσεις, αρτιμελείς ή με αναπηρίες. Το ελάχιστο επίπεδο για την επιλογή τους στα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία είναι «μέλος της (ηλικιακά αντίστοιχης ή ανώτερης) προεθνικής ομάδας».
Οι μαθητές των ΠΑΣ επιλέγονται κατ’ έτος κατόπιν πρότασης της οικείας αθλητικής ομοσπονδίας. Μάλιστα για τους μαθητές αθλητικών σχολείων θα υπάρχει και πρόβλεψη εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τις περιόδους αναγκαστικής απουσίας των μαθητών-αθλητών για προετοιμασία ή συμμετοχή σε αγώνες.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει τη σύναψη σύμβασης δωρεάς μεταξύ του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και του Ελληνικού Δημοσίου για την ίδρυση και λειτουργία ενιαίου δικτύου πρότυπων δημόσιων σχολείων με την ονομασία «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία». Στο πλαίσιο αυτό, 22 δημόσια γυμνάσια και λύκεια θα μετατραπούν σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (11 γυμνάσια και 11 λύκεια) σε περιοχές της Αττικής και της υπόλοιπης χώρας που αντιμετωπίζουν οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις.
Τα Ωνάσεια Σχολεία θα είναι συνδεδεμένα με τα πανεπιστήμια με στόχο την εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σε αυτά θα φοιτήσουν περίπου 6.000 μαθητές, ενώ το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει την ανακαίνιση των κτιρίων και θα χορηγεί υποτροφίες. Για τη λειτουργία τους θα συσταθεί διοικούσα επιτροπή με πλειοψηφία του Δημοσίου. Σημειώνεται ότι σήμερα λειτουργούν 42 Πρότυπα Σχολεία (21 γυμνάσια και 21 λύκεια), στα οποία φοιτούν 9.036 μαθητές. Επίσης, 104 Πειραματικά Σχολεία (23 νηπιαγωγεία, 41 δημοτικά, 22 γυμνάσια, 18 λύκεια) με 15.686 μαθητές. Τα πρώτα 12 σχολεία, έξι γυμνάσια και έξι λύκεια, αναμένεται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Σεπτέμβριο του 2025 και τα υπόλοιπα θα λειτουργήσουν το 2026. Οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις στην πρώτη τάξη του γυμνασίου, όπως συμβαίνει στα πρότυπα. Η ίδια διαδικασία θα ακολουθείται για την εισαγωγή τους στην πρώτη λυκείου.
Παράλληλα, ο υπουργός Παιδείας προωθεί τον θεσμό του πολλαπλού βιβλίου που θα δίνει τη δυνατότητα στον καθηγητή να επιλέγει από έναν κατάλογο συγκεκριμένων βιβλίων και να χρησιμοποιεί πλούσιο συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό καθώς και την τοποθέτηση διαδραστικών πινάκων στα σχολεία. Επίσης, αρχίζει επιχείρηση φιλαναγνωσίας από τον επόμενο μήνα στα σχολεία. Πρόκειται για κλασικά βιβλία κορυφαίων συγγραφέων όπως «Οι περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς» του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, «Μέγας Αλέξανδρος» του Νίκου Καζαντζάκη, «Η τιμή και το χρήμα» του Κων. Θεοτόκη και το «Περηφάνια και προκατάληψη», που θα φθάσουν στα χέρια των μαθητών όλων των ηλικιών. Από τον Φεβρουάριο θα μοιραστούν σε όλους τους μαθητές, από το δημοτικό έως το λύκειο, δωρεάν λογοτεχνικά βιβλία, τα οποία θα διδαχθούν μαζί με τα βιβλία που ήδη έχουν στο πρόγραμμα, με στόχο να αγαπήσουν το διάβασμα λογοτεχνικών βιβλίων.
Δείτε το άρθρο στο Parapolitika.gr
Δημοσίευση σχολίου