
Διαπίστωση παραβάσεων από κάμερες, ψηφιακές κλήσεις, ηλεκτρονική πληρωμή προστίμων, ενστάσεις με βιντεοκλήση και τροχονομικοί έλεγχοι με smartphones μέσω των οποίων θα εμφανίζεται αυτόματα στην οθόνη κάθε στοιχείο που σχετίζεται με το όχημα αλλά και τον ιδιοκτήτη του. Αυτό είναι το άμεσο μέλλον των ελέγχων στην Ελλάδα με τη δημιουργία του Ενιαίου Εθνικού Συστήματος Ψηφιακής Καταγραφής & Διαχείρισης Ελέγχων & Προστίμων της Τροχαίας/Ελληνικής Αστυνομίας, με το οποίο η Πολιτεία φιλοδοξεί να μειώσει την παραβατικότητα, αλλά και το ...παραδοσιακό σβήσιμο των κλήσεων.
Το εγχείρημα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις υφιστάμενες κάμερες, αλλά και σε όσες θα τοποθετηθούν μελλοντικά ώστε να φτάσουν τις 1.388 μόνο στην Αττική, ενώ η νέα πραγματικότητα θα μπορεί να υποστηρίζει και να δέχεται στοιχεία από τουλάχιστον 10.000 κάμερες ανά την επικράτεια.
Οι κάμερες θα «κουμπώσουν» με ειδικό πληροφοριακό σύστημα, ο διαγωνισμός για το οποίο βρίσκεται ήδη στον αέρα από την «Κοινωνία της Πληροφορίας με στόχο με την ολοκλήρωσή του η διαδικασία να μπορεί να διεκπεραιωθεί ψηφιακά από την αρχή μέχρι το τέλος.
Το Ενιαίο Σύστημα θα αποτελεί το κεντρικό σύστημα καταγραφής και διαχείρισης των ελέγχων και προστίμων που διενεργεί η Τροχαία ανά την επικράτεια. Θα διαλειτουργεί με υφιστάμενες κάμερες και όσες τοποθετηθούν μελλοντικά, θα επεξεργάζεται και θα αναλύει το δεδομένα των αισθητήρων-καμερών, ενώ θα ψηφιοποιεί πλήρως τη διαδικασία ελέγχου και έκδοσης προστίμων στο πεδίο.
Ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για τους δήμους - Τι αλλάζει με τα πρόστιμα
Επιπρόσθετα θα διαλειτουργεί με υφιστάμενα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου Τομέα (π.χ. Μητρώο Οχημάτων, Μητρώο Πολιτών κ.α.) για την αυτοματοποιημένη και σε πραγματικό χρόνο άντληση δεδομένων που αφορούν το ελεγχόμενο όχημα, θα επιτρέπει την ψηφιακή υποβολή ενστάσεων καθώς και την ηλεκτρονική πληρωμή των εκδοθέντων προστίμων.
Σε ό,τι αφορά τους δήμους θα δίνει τη δυνατότητα να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για δεδομένα που τους αφορούν, όπως για παράδειγμα τα αναλογούντα έσοδα από πρόστιμα.
Το πληροφοριακό σύστημα θα επιτρέπει την άμεση προβολή και διαχείριση όλων των προστίμων και παραβάσεων που θα καταχωρούνται από τρεις διαφορετικές πηγές:
Τις φορητές συσκευές αστυνομικών, οι οποίες θα διαθέτουν ειδική ενσωματωμένη εφαρμογή/υποσύστημα που θα επιτρέπει τον ηλεκτρονικό έλεγχο ενός οχήματος και την έκδοση προστίμου το οποίο καταγράφεται αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο.
Τη χειροκίνητη καταχώρηση ενός προστίμου από τον αρμόδιο χειριστή του διαχειριστικού υποσυστήματος μέσω ειδικής ψηφιακής φόρμας με προκαθορισμένα πεδία και αυτοματοποιημένους ελέγχους ορθότητας εισαγωγής δεδομένων.
Τις κάμερες, οι οποίες θα εντοπίζουν παραβάσεις που θα εισάγονται αυτόματα στο σύστημα για οριστικό έλεγχο από τον αρμόδιο χειριστή και ακολούθως την τυχόν έκδοση του σχετικού προστίμου.
Μέσω ειδικού λογισμικού και διεπαφών μάλιστα θα υπάρχει η δυνατότητα εισαγωγής νέων τύπων και κατηγοριών παραβάσεων και προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) ανάλογα με τις εκάστοτε ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε ειπωθεί κατά την παρουσίαση του συστήματος επιτήρησης στα τέλη της περασμένης χρονιάς, οι κάμερες θα καταγράφουν μεταξύ άλλων παραβάσεις ορίου ταχύτητας, ερυθρού σηματοδότη, διάβασης πεζών, μη χρήσης κράνους ή ζώνης ασφαλείας, χρήσης κινητού τηλεφώνου, ενώ μέσω της πινακίδας κυκλοφορίας θα ελέγχεται και εάν το όχημα έχει περάσει εμπρόθεσμα ΚΤΕΟ, είναι ασφαλισμένο ή έχει δηλωθεί ακινησία γι' αυτό.
Στις προδιαγραφές του διαγωνισμού εντάσσεται και η δυνατότητα του πληροφοριακού συστήματος να προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών. Έτσι, τα δεδομένα των οπτικών αισθητήρων που θα περιλαμβάνουν αρχεία εικόνας και βίντεο καθώς και χρονικά και γεωγραφικά μεταδεδομένα θα τυγχάνουν επεξεργασίας από προηγμένους αλγορίθμους ανάλυσης ώστε να επιτυγχάνεται:
Ο εντοπισμός του αριθμού κυκλοφορίας, του χρώματος και άλλων κρίσιμων στοιχείων που σχετίζονται με την παράβαση.
Η αυτόματη αλλοίωση (blurring) ευαίσθητων δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα όπως πρόσωπα, πεζοί, οχήματα τρίτων ή αριθμοί κυκλοφορίας που δεν σχετίζονται με την καταγεγραμμένη παράβαση.
Η διατήρηση μεταδεδομένων που πιστοποιούν τον χρόνο και τον τόπο της παράβασης.
Η εφαρμογή κανόνων νομικής συμμόρφωσης για τη διατήρηση ή απόρριψη συγκεκριμένων στοιχείων βάσει της νομοθεσίας περί προσωπικών δεδομένων.
Η εφαρμογή του ενιαίου συστήματος θα προσφέρει και μία σειρά στατιστικών δεδομένων, τα οποία σήμερα δεν συγκεντρώνονται παρά την κρισιμότητά τους για την οδική ασφάλεια και αφορούν τόσο τις κατηγορίες των παραβάσεων και τη συχνότητά τους ανά περιοχή και συγκεκριμένο χρονικό εύρος, όσο και τα πρόστιμα και πόσα από αυτά προέκυψαν από τα στοιχεία των καμερών. Παράλληλα θα εξάγονται και στοιχεία για τον συνολικό αριθμό ελέγχων και προστίμων και ανά αστυνομικό ή αστυνομική διεύθυνση.
Το πληροφοριακό σύστημα αναμένεται να είναι έτοιμο σε έναν χρόνο από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, ενώ υπάρχει η δυνατότητα χρονικής επέκτασης για ακόμα 6 μήνες. Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 12,85 εκατομμυρίων ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Ο... Μεγάλος Αδερφός των τροχονομικών ελέγχων
Το προσωπικό της Τροχαίας θα έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει ανά πάσα στιγμή κάθε κρίσιμο στοιχείο που αφορά ένα όχημα ή τον οδηγό του: από το εάν έχει περάσει ΚΤΕΟ μέχρι αν έχει δηλωθεί για κλοπή ή σε ακινησία, ενώ θα είναι διασυνδεδεμένο και με την υπηρεσία «Στοιχεία Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών – ΣΕΣΟ» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που επιτρέπει τη μεταβίβαση δεδομένων για κάθε ποινή που συνδέεται με μία συγκεκριμένη άδεια οδήγησης.
Η διαδικασία ελέγχου στο πεδίο θα ξεκινά με την εισαγωγή του αριθμού κυκλοφορίας ενός οχήματος στο tablet ή το smartphone του τροχονόμου. Η εφαρμογή θα επιστρέφει σε πραγματικό χρόνο όλα τα στοιχεία του οχήματος και τυχόν παραβάσεις που σχετίζονται με αυτό με δεδομένα από όλα τα συνδεδεμένα συστήματα και μητρώα (π.χ. πάροδος ισχύος τεχνικού ελέγχου-ΚΤΕΟ, μη ενεργή ασφάλιση οχήματος, δήλωση κλοπής, ακινησία κ.α.).
Εφόσον βεβαιωθεί μια παράβαση, ο τροχονόμος θα μπορεί να προχωρά με προτυποποιημένο τρόπο στην έκδοση του αντίστοιχου προστίμου εισάγοντας τον μικρότερο δυνατό συνδυασμό στοιχείων στην εφαρμογή. Στη συνέχεια θα επαληθεύει το προς έκδοση πρόστιμο και θα εκτυπώνει την κλήση από φορητό εκτυπωτή που θα είναι συνδεδεμένος με την κινητή συσκευή. Στο τέλος της διαδικασίας, και εφόσον ο πολίτης στον οποίο βεβαιώθηκε το πρόστιμο το επιθυμεί, θα μπορεί να το πληρώσει επιτόπου με χρήση κάρτας και ανέπαφης συναλλαγής.
Το σύστημα θα είναι συνδεδεμένο με κάθε υφιστάμενο μητρώο του Δημοσίου και συγκεκριμένα με τα “MyAuto” που επιτρέπει την αντληση στοιχείων οχήματος και προφίλ κατόχου, «Στοιχεία Αδειών Οδήγησης», «ΚΤΕΟ, υπηρεσία παροχής πληροφοριών για τη δήλωση κλοπής οχημάτων», υπηρεσία «Στοιχεία Κατάστασης & Ασφάλισης Οχήματος» που επιτρέπει την άντληση στοιχείων σχετικά με την κατάσταση (ακινησία, σε κίνηση) και την ασφάλιση ενός οχήματος, υπηρεσία «Στοιχεία Κατόχου Οχήματος».
Για τη λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος προβλέπεται και ένας μήνας πιλοτικής λειτουργίας. Προκειμένου να εξοικειωθεί με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας το προσωπικό της Τροχαίας, κατά την πιλοτική εφαρμογή του έργου, ο ανάδοχος θα παρέχει τουλάχιστον 30 έξυπνες κινητές συσκευές και ισάριθμους φορητούς ασύρματους θερμικούς εκτυπωτές.
Πώς θα φτάνει η κλήση στον πολίτη και πώς θα πληρώνεται
Το υλικό από τις κάμερες θα αποτελεί «υποψήφια παράβαση», την οποία θα επεξεργάζεται ο διαχειριστής του συστήματος που θα εγκρίνει ή θα απορρίπτει το τελικό αποδεικτικό στοιχείο. Σε περίπτωση απόρριψης το υλικό είτε θα αρχειοθετείται ή θα μεταφέρεται σε άλλο διαχειριστή για πιθανή επαναξιολόγηση και επανεπεξεργασία.
Στην περίπτωση που η αυτοματοποιημένη επεξεργασία αποκρύπτει κρίσιμα στοιχεία της παράβασης ή/και αποκαλύπτει στοιχεία προσωπικού χαρακτήρα κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων, ο χειριστής θα έχει τη δυνατότητα με προτυποποιημένο τρόπο και εργαλεία να επεξεργαστεί περαιτέρω τα αποδεικτικά υλικά.
Εφόσον η υποψήφια παράβαση εγκριθεί από τον διαχειριστή και κατηγοριοποιηθεί ανάλογα με τον ισχύοντα Κ.Ο.Κ, το σύστημα θα εκδίδει αυτόματα το σχετικό πρόστιμο που αντιστοιχεί στην παράβαση και μαζί με το επεξεργασμένο συνοδευτικό αποδεικτικό υλικό (εικόνα, βίντεο) θα καταχωρείται στο υποσύστημα διαχείρισης παραβάσεων και προστίμων.
Στη συνέχεια θα αποστέλλεται ηλεκτρονικά στην ηλεκτρονική θυρίδα του πολίτη, ο οποίος μέσω ειδικής web εφαρμογής θα μπορεί να υποβάλλει ηλεκτρονικά ένσταση σχετικά με το καταλογισθέν πρόστιμο και την σχετική παράβαση. Η είσοδος στην εφαρμογή θα πραγματοποιείται με χρήση κωδικών TaxisNet και εκεί θα μπορεί να δει προεπισκόπηση με τα στοιχεία του προστίμου και το τυχόν υλικό (π.χ. φωτογραφίες, βίντεο) που το συνοδεύει.
Εφόσον επιθυμεί, θα μπορεί συμπληρωματικά με την αίτηση του να ζητήσει ηλεκτρονικό ραντεβού με τον αρμόδιο αστυνομικό προκειμένου να εκθέσει τις αντιρρήσεις του μέσω βιντεοκλήσης.
Μέσω της εφαρμογής ο πολίτης θα μπορεί επίσης να πληρώσει ηλεκτρονικά το πρόστιμο για την παράβαση που του έχει βεβαιωθεί.
ethnos
Δημοσίευση σχολίου